nieuws

Installateur GTI ontslaat vierhonderd werknemers

bouwbreed

bunnik – GTI zet vierhonderd van haar tienduizend werknemers op straat. De technisch dienstverlener grijpt in omdat de winstgevendheid van het concern onder druk is komen te staan.

De ontslagen vallen bij vijf bedrijven, waar volgens hoofd personeelszaken E. Koenen van GTI “de problemen het grootst zijn”. Het gaat om GTI Industrie Zuidoost en GTI Utiliteit Zuidoost in Beek, GTI Industriële Service in Rotterdam, GTI Industrie Noordoost in Nieuwe Pekela en de bedrijven van GTI Process Solutions.

“Limburg en Noord-Nederland zijn de regio�s waar de markt momenteel het slechtst is”, aldus Koenen. “Daar verdwijnen dan ook de meeste banen.” Waar mogelijk worden werknemers herplaatst. Vooralsnog gaat GTI er echter vanuit dat er vierhonderd medewerkers gedwongen ontslagen moeten worden.

Vakbond FNV Bondgenoten reageert geschokt. Volgens bestuurder F. Szablewski is er geen overleg gepleegd met de vakbonden. “Bovendien komen de ontslagen op een wel heel ongelukkig moment, zo vier weken voor de feestdagen.”

Bestuursvoorzitter J. Westerhoud van GTI liet onlangs in een interview met Cobouw al weten dat de technisch dienstverlener “een forse tik” zou krijgen. De topman wilde toen nog niet zeggen hoeveel arbeidsplaatsen zouden worden geschrapt. GTI lijdt volgens Westerhoud net als andere installateurs onder de teruggelopen investeringen in de industrie, utiliteitsbouw en de gww-sector. Bovendien is de concurrentie uit lage-loon-landen fors toegenomen.

“Wij hebben een reorganisatie lang kunnen rekken, maar op een gegeven moment hadden we toch te veel werknemers op de bank zitten”, zegt Koenen. “Dan komt het moment dat je maatregelen moet treffen, hoe ingrijpend en verschrikkelijk dat ook is.” Volgens het hoofd personeelszaken betaalt de sanering zich volgend jaar weer terug. De betreffende GTI-bedrijven zullen slagvaardiger kunnen opereren en daardoor bijdragen aan de werkgelegenheid en de continuïteit van de onderneming wordt gewaarborgd.

Of GTI over dit jaar een lager resultaat zal boeken door de malaise in de bouw en de verslechterde economie, wil het concern nog niet zeggen. “Maar dat de huidige marktomstandigheden effect zullen hebben op de cijfers is zeker”, aldus Koenen. Vorig jaar boekte de technisch dienstverlener een omzet van 941 miljoen euro. De winst kwam uit op 13,5 miljoen euro.

In 2001 werd GTI overgenomen door het Belgische Tractebel, dat weer onderdeel is van het Franse conglomeraat Suez. Na de overname zijn de installatiebedrijven van Tractebel-dochter Fabricom in Nederland opgegaan in GTI. De vestigingen van GTI in Belgisch zijn nu onderdeel van Fabricom.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels