nieuws

Geld spooronderhoud oneigenlijk gebruikt

bouwbreed

den haag – Een derde van de miljoenen euro�s die zijn bedoeld voor het onderhoud van het spoor lekken weg. Ongeveer 284 miljoen euro van de beschikbare 853 miljoen euro wordt �oneigenlijk� gebruikt. Dit geld wordt besteed aan bijvoorbeeld het schoonmaken van stations, terugbetaling van gestrande reizigers en onderhoud van de Betuweroute. Dit schrijven spoorvervoerders […]

den haag – Een derde van de miljoenen euro�s die zijn bedoeld voor het onderhoud van het spoor lekken weg. Ongeveer 284 miljoen euro van de beschikbare 853 miljoen euro wordt �oneigenlijk� gebruikt. Dit geld wordt besteed aan bijvoorbeeld het schoonmaken van stations, terugbetaling van gestrande reizigers en onderhoud van de Betuweroute.

Dit schrijven spoorvervoerders zoals Railion, ACTS en Shortlines, in een brief aan de Tweede Kamer.

Deze ondernemingen rijden dagelijks met ongeveer vierhonderd treinen, waarvan er zo�n honderd niet op tijd gaan door storingen aan het spoor. “Er dient dus prioriteit te worden gegeven aan het onderhoud van de rails, seinen, wissels en bovenleidingen, waarvan reizigers- en goederentreinen samen profiteren”, staat in de brief.Tot 2010 heeft de overheid hiervoor 853 miljoen euro uitgetrokken. Daar blijft nu niet veel van over, aldus de vervoerders. De kans is groot dat het aantal vertragingen daardoor toeneemt.

De spoorbedrijven pleiten verder voor het beschikbaar stellen van 60 miljoen euro om het werk van rangeerders veiliger te maken. De railvervoerders willen ook dat er meer aandacht komt voor de route Amsterdam-Beverwijk. Dat traject is een groot knelpunt voor goederentreinen. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels