nieuws

Filetopper Deil aangepakt met twee keer vier stroken

bouwbreed Premium

den haag – De A2 tussen Oudenrijn en Deil wordt verbreed naar twee keer twee rijstroken volgens de sobere variant. Minister Peijs (verkeer) trekt 163 miljoen euro uit voor het project dat nog voor 2010 zal beginnen. Het knooppunt heeft met de dagelijkse files nu nog de twijfelachtige eer van de eerste plaats in de filetop 50.

De ministers Peijs (verkeer) en Dekker (VROM) hebben gisteren besloten tot deze variant in een Ontwerp-Tracébesluit. De vierde extra rijstrook komt aan beide zijden in de binnenberm te liggen en daarnaast komt geen vluchtstrook. De aansluiting bij Nieuwegein-Zuid wordt verruimd en in de omgeving van de Autenase Kade komt een extra ecoduct. De weg krijgt dubbellaags zoab, maar de maximum snelheid blijft ook in de toekomst 100 kilometer per uur.

Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, wordt het project gekoppeld aan de verbreding van Everdingen-Deil naar twee maal drie rijstroken. Deze gelijktijdige aanleg vanaf 2005 leidt tot lagere kosten en vermindert de bouwoverlast voor de omgeving.

Het knooppunt Deil wordt aangepast. Er komt een fly-over voor de verbinding van de A2-noord naar de A15-oost (Utrecht-Tiel), omdat anders een weefvlak van het klaverblad overbelast raakt.

Er komt geen grote parkeerplaats in de polder Rijnenburg. Wel wordt het aantal parkeerplaatsen bij de bestaande benzinestations uitgebreid. Een mogelijke tunnel onder de Linge is afgewezen vanwege de hoge kosten. De meerkosten zijn 100 miljoen voor een korte en 222 miljoen voor een lange variant.

Reageer op dit artikel