nieuws

De wraak van Koolhaas

bouwbreed Premium

berlijn – Een 200 meter lange hellingbaan die al slingerend door het gebouw alle ruimten ontsluit en tegelijkertijd frisse lucht aanvoert. Dat ontwierp Rem Koolhaas voor de nieuwe ambassade in Berlijn. Een hoofdpijnproject voor alle betrokkenen, maar over het eindresultaat is iedereen uiterst tevreden.

Het avant-gardistische bouwwerk van beton, glas en aluminium is een vreemde eend in de bijt temidden van de historische bebouwing in Oost-Berlijn aan de oever van de Spree. Het vormt een beetje de wraak van Rem Koolhaas die in 1991 woedend uit een jury stapte die zich boog over de herinrichting van de Potsdammerplatz. De architect beschuldigde het stadsbestuur er toen van een kleinburgerlijk en banaal beeld te koesteren van de stad.

Open ruimte

Het stedenbouwkundige uitgangspunt dat alle kavels in het centrum van Berlijn op de vier hoeken bebouwd moeten zijn, zette Koolhaas naar zijn hand door de kubusvormige ambassade op één hoek te plaatsen en daar een L-vormig pand met dienstwoningen omheen te bouwen. Zo bleef er ook plek voor de voorgeschreven open ruimte middenin zonder een traditioneel gesloten blok met binnenplaats, dat het stadsbestuur eigenlijk voor ogen stond, neer te zetten.

Niet alleen het stadsbestuur, ook opdrachtgever, het ministerie van Buitenlandse Zaken, heeft geworsteld met de eigenzinnige architect. Koolhaas� uitgangspunt dat het een gebouw zonder deuren zou worden, bleek niet te handhaven voor een ambassade. Voor het afdwingen van deuren nam de opdrachtgever een maandenlange bouwstop voor lief. “Maar als we een gemakkelijk gebouw hadden gewild, waren we natuurlijk nooit met Koolhaas in zee gegaan”, liet de projectleider namens de Nederlandse ambassade al eerder weten. Dit weekeinde toonde de ambassade trots haar nieuwe onderkomen aan de internationale pers. De officiële opening laat nog een paar maanden op zich wachten.

En dan zijn er nog de bouwvakkers van aannemer Hochtief, die vaak geen flauw idee hadden waar ze mee bezig waren. Om hun begrip te vergroten van de kolomloze constructie, werden ze regelmatig voor de maquette geplaatst die een prominente plek innam op de bouwplaats.

De bouwkosten liepen gaandeweg het project op van 28 naar 35 miljoen euro.

Reageer op dit artikel