nieuws

Commissie-Duivesteijn buigt zich over megaprojecten

bouwbreed Premium

den haag – Waarom lopen grote werken als hsl en Betuwelijn zo uit de hand en hoe krijgt het parlement meer grip op nieuwe megaprojecten? Onder leiding van voorzitter PvdA-kamerlid A. Duivesteijn probeert een speciale commissie daar de komende negen maanden een oplossing voor te vinden.

Tweede-Kamervoorzitter F. Weisglas installeerde gisteren de commissie. Het wordt met Ch. Aptroot (VVD), A. Duivesteijn (PvdA), M. Hermans (LPF), G. Koopmans (CDA) en A. Slob (CU) een echte mannenclub.

De commissie zal zich in elk geval buigen over de budgetoverschrijdingen bij de Betuwelijn en hsl. Keer op keer stelt de minister het parlement voor het blok met nieuwe debacles: sprinklers, een glimworm en als klap op de vuurpijl een risicoreservering van 985 miljoen euro. Het budget van beide projecten is in de loop van de jaren meer dan verdubbeld, maar duidelijk zicht op de oorzaak ontbreekt. Het is aan de kamercommissie een kader te verzinnen waarin dat niet meer kan voorkomen.

Volgens voorzitter Duivesteijn heeft de commissie al een hele kluif aan de hsl en Betuweroute, maar hij sluit niet uit dat er nog een paar projecten bij zullen komen. “Ieder groot infraproject komt ervoor in aanmerking.” De Westerscheldetunnel, Hanzelijn, Willemspoortunnel, A4 en A73 zijn ook als concrete mogelijkheden genoemd.

Volgende maand neemt het kabinet een besluit over vijf nieuwe megaprojecten waaronder de Tweede Maasvlakte en de Zuiderzeelijn. Redelijkerwijs zullen de adviezen van de commissie nog ruim op tijd zijn om toe te passen bij de uitvoering van deze projecten.

Reageer op dit artikel