nieuws

Zuiderzeelijn kan ook zonder EU-subsidie

bouwbreed

GRONINGEN – De aanleg van de snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden, de zogenaamde Zuiderzeelijn, is niet afhankelijk van Europese subsidie.

Dat de verbinding niet in aanmerking komt voor die subsidie, zoals afgelopen week bekend is geworden, betekent niet dat de lijn niet kan worden aangelegd.

Dat heeft de commissaris van de koningin in Groningen, H. Alders, vrijdag laten weten. Volgens de provincie heeft het kabinet al in 2001 besloten 2,73 miljard euro beschikbaar te stellen voor de aanleg van een Zuiderzeelijn, in een nog nader te bepalen variant. Het Rijk heeft inmiddels 1,02 miljard euro toegezegd voor een magneetzweefbaan, en 0,23 miljard voor een variant van een hogesnelheidslijn. Pas na een prijsvraag, waarbij marktpartijen hun ideeën en bijdrage bekend maken, wordt duidelijk in welke variant de lijn kan worden aangelegd, aldus de provincie.

Volgens Groningen legt het missen van de Europese subsidie geen grotere druk op de bijdrage van Rijk en regio, omdat die al zijn vastgesteld. Het uitblijven ervan kan hooguit consequenties hebben voor marktpartijen bij het maken van biedingen voor de prijsvraag. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels