nieuws

Vierassig MAN-chassis voor Nederlandse markt

bouwbreed

amsterdam – Speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde MAN een vierassig chassis voor betonmixers met een inhoud van 10 kubieke meter. Dit TGA 35.360 BB 8×4-chassis heeft twee gestuurde voorassen en twee aangedreven achterassen. De constructie draagt maximaal 37 ton. Onder meer deze truck laat de fabrikant op de BedrijfsautoRAi zien.

MAN voorziet alle assen van paraboolvering. Voor de aandrijving gebruikte de fabrikant een licht tandemstel met zogeheten hypoïd-assen die een hoge belasting weerstaan. Banden van het type 385/65 R 22,5 zorgen ervoor dat de voorassen met negen ton kunnen worden belast.

De achterassen zijn voorzien van het bandentype 315/80 R 22,5. Het onderstel remt met het elektronisch geregelde EBS-systeem. Op de voor- en achterassen zijn inwendig geventileerde schijfremmen gemonteerd. Voor de aandrijving zorgt een zescilinder motor van 265 kilowatt en een maximumkoppel van 1700 newtonmeter. De automatische TipMatic-versnellingsbak brengt de kracht over op de wielen. Dit soort trucks komt naar verhouding weinig op de snelweg. Om die reden koos de fabrikant voor een zogeheten overdrive-uitvoering van de versnellingsbak. Deze �intelligente� twaalfgangstransmissie voorkomt schakelfouten en vermindert de onderhoudskosten van de aandrijving. Af fabriek wordt de aandrijving voor de mixertrommel gemonteerd. Die levert continu 620 newtonmeter en kan tijdelijk 720 newtonmeter geven.

Op de BedrijfsautoRAI toont MAN ook de TGA 41.480 BB 8×8. De truck staat hoog op de wielen en komt daarmee goed vooruit in zwaar terrein. Chassis en onderstel kunnen maximaal 41 ton dragen. De aangedreven assen hebben een planetaire overbrenging. De motor is een zescilinder common-rail van 353 kilowatt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels