nieuws

Verkeer trilt bouten brug Bolsward los

bouwbreed

BOLSWARD ­ Rijkswaterstaat is bezig met een spoedreparatie aan de houten Kruiswaterbrug bij Bolsward. De reden daarvan is dat diverse bouten in het brugdek dusdanig loszitten dat dit gevaar kan opleveren voor het wegverkeer. De rechterrijstrook is afgesloten. De bouten gaan los door trillingen van het verkeer dat over de brug raast. Normaal gesproken draait […]

BOLSWARD ­ Rijkswaterstaat is bezig met een spoedreparatie aan de houten Kruiswaterbrug bij Bolsward. De reden daarvan is dat diverse bouten in het brugdek dusdanig loszitten dat dit gevaar kan opleveren voor het wegverkeer. De rechterrijstrook is afgesloten.

De bouten gaan los door trillingen van het verkeer dat over de brug raast. Normaal gesproken draait Rijkswaterstaat de moeren één keer per jaar aan. “Vanwege geldbesparingen hebben we echter besloten de moeren pas aan te draaien als de verkeersveiligheid in het geding zou komen”, zegt A. Bernhardt van Rijkswaterstaat. “Het is nu zover dat vooral bij de rechterrijstrook diverse bouten loszitten en sommige zelfs helemaal zijn verdwenen. Daarom hebben we deze rijbaan van de A7 ter hoogte van de brug afgesloten. Wanneer dit weggedeelte is gerepareerd komt de linkerrijstrook aan bod.”

De reparatie kost een paar duizend euro. “Dat lijkt veel voor het aandraaien van een paar bouten maar bij deze simpele klus komt veel kijken. Wegafzetting bijvoorbeeld. En omdat de moeren onder de brug worden aangedraaid, is een ponton met een stelling op het water nodig.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels