nieuws

Verbetering en uitbreiding wegen maakt rijden veiliger

bouwbreed

den haag – Verbetering en uitbreiding van het wegennet helpt de verkeersveiligheid. Ook kan er nog wat verbeteren aan het bestelverkeer, dat gemiddeld Anderhalf keer onveiliger is dan personenverkeer. Maatregelen komen eraan, maar geen dodehoekspiegel, omdat slechts één dode per jaar valt door een rechtsafslaande bestelbus.

Dat schrijft minister Peijs (verkeer) aan de Tweede Kamer. Gemeenten beslissen over de instelling van 30-60 kilometerzones en aanpak van gevaarlijke wegvakken. Het Rijk trekt jaarlijks 1,1 miljard euro uit voor aanlegprojecten die een milieueffectrapportage mee moeten krijgen. Veel daarvan dragen direct bij aan een betere leefomgeving en meer veiligheid. Minder files scheelt in het aantal kop-staartbotsingen en het betekent vermindering van het sluipverkeer.

Peijs noemt het voorbeeld van de A73 tussen Venlo en Maasbracht. Het weggedeelte is bedoeld voor een betere bereikbaarheid van Midden-Limburg. Het verkeer maakt nu nog gebruik van de N271 en N273 waar tussen 1993 en 2000 34 dodelijke en 387 letselslachtoffers zijn gevallen.

De maatregelen die de staatssecretaris in gedachten heeft voor veiliger bestelverkeer bestaan uit onder meer het stimuleren van boordcomputers en toerentalbegrenzers en aanvullende rijstijltrainingen voor beroepschauffeurs. In november wil zij het pakket compleet hebben.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels