nieuws

Transferium Utrecht met glans geflopt

bouwbreed Premium

utrecht – Nadat het de eerste jaren nauwelijks is gebruikt, staat het transferium Westraven aan de rand van Utrecht eindelijk vol. Met de oorspronkelijke doelstelling om het verkeer uit de binnenstad te houden, heeft dat weinig te maken. De autos zijn van werknemers van bedrijven in de buurt van deze overstapplaats. Bezoekers van de binnenstad zien niets in het overstappunt bij de sneltramhalte.

De gemeente Utrecht hoopt dat het transferiumbeleid ooit nog een succes wordt. Rond de stad moeten nog meer van zulke overstappunten worden gerealiseerd. Dat ligt vast in het afgesproken parkeerbeleid. Het parkeerkaartje dat op zo�n transferium wordt gekocht, geldt ook als vervoerbewijs voor tram of bus.

Uitgangspunt van genoemd beleid is echter ook dat mensen kunnen kiezen, en dat doen ze dan ook. Ze parkeren in de binnenstad of zetten hun auto op de nog ruim voorhanden zijnde gratis parkeerruimte aan de rand van de stad. Om te voorkomen dat die keus in het gedrang komt, komen aan de oostkant van de binnenstad een aantal nieuwe parkeergarages. De voorbereidingen voor de eerste, onder het Lucasbolwerk, verkeren in een vergevorderd stadium. Woordvoerder C. van Riet van de gemeente verwacht dat de bouw medio 2005 kan beginnen.

Mogelijkheden

Onvoldoende bekendheid met de mogelijkheden blijkt één van de redenen dat mensen het transferium links hebben laten liggen. Daaraan denkt de gemeente wat te kunnen doen door de voorlichting te verbeteren.

Vooral in het weekeinde, als de bedrijven in de buurt dicht zijn en de binnenstad vol zit, moeten mensen de voordelen kunnen ontdekken, verwacht Van Riet. Al realiseert hij zich dat daarvoor wel de parkeertarieven in het centrum verder omhoog moeten. In dat geval zal een deel van het publiek een overstap aan de rand van de stad verkiezen, verwacht hij.

Dat op Westraven is het eerste Utrechtse transferium dat daadwerkelijk is gebouwd. Het huidige aantal van 565 plaatsen zou wanneer de vraag groter zou zijn, makkelijk kunnen worden uitgebreid door er een paar verdiepingen op de parkeergarage te zetten.

Inmiddels bestaat er inderdaad een wachtlijst, veroorzaakt door bedrijven uit de buurt die door de strakke parkeernormen niet alle personeelsleden een parkeerplek kunnen aanbieden. Gevolg van die parkeernormen is namelijk dat bepaald moet worden wie wel en wie niet met de auto mag komen en dat geeft scheve gezichten. Een plek in een garage in de buurt is dan een uitkomst om de �verliezers� tegemoet te komen.

Parkeernorm

De gemeente is blij dat ze voor de garage een nuttige gebruiksmogelijkheid heeft gevonden, maar de hurende bedrijven zien het als een oplossing uit nood geboren. Autoimporteur DaimlerChrysler heeft honderd plaatsen gehuurd voor werknemers, die vervolgens met bedrijfsbusjes naar het kantoor op het bedrijventerrein Papendorp worden vervoerd.

Een omslachtige, dure oplossing, geeft woordvoerder H. Dubbelman van het bedrijf aan. Vier busjes met chauffeur rijden in de ochtend- en avondspits op en neer tussen het transferium op een bedrijvenlocatie aan de rand van de stad, naar de vestiging op het bedrijventerrein Papendorp, eveneens aan de rand van de stad.

Buiten de spits zijn het er nog altijd twee: Eén staat klaar op het transferium en één bij het bedrijf.”

Voor de oorspronkelijke doelgroep van het transferium worden 65 plaatsen vrijgehouden; dat is nog steeds meer dan genoeg.

Reageer op dit artikel