nieuws

Tijd van gewaagde series voorbij

bouwbreed

bologna ­ Van recessie blijkt volgens de Italiaanse keramische industrie nauwelijks sprake. De export naar ons land mag dan behoorlijk teruggelopen zijn, daar staat een forse groei tegenover bij de Oosteuropese landen en de Verenigde Staten. De cijfers tijdens de 21ste aflevering van de Cersaie, die van 30 september tot 5 oktober in Bologna werd gehouden, liegen er niet om.

In Nederland daalde de import aan Italiaanse tegels dit eerste halfjaar met maar liefst 18 procent, terwijl er per vierkante meter meer is uitgegeven. Minder maar wel duurder, luidt blijkbaar het devies.

De Nederlandse agenten die tijdens de Cersaie aanwezig waren, beamen unaniem dat er een verdere doorbraak moet komen in het toepassen van tegels. De branche zal de overstap dienen te maken naar architecten en projectontwikkelaars. Die houding sluit aan bij de beurs zelf, waar diverse activiteiten georganiseerd waren rond architectuur.

Ondanks dat een algemene economische teruggang wordt ontkend, lijkt de tijd van gewaagde series uitbrengen echter ook bij de Italianen voorbij. Op een enkele uitzondering na uiteraard. De kracht in grès porcellenato vloertegels van de meeste fabrikanten mondt uit in een voortbouwen op het minimalisme: mooie eenvoud. Dit resulteert in honderden varianten op het Belgische hardsteen, travertinachtige zandtinten en matte marmers, in keramiek vertaald. Het proces van door en door meenemen van de tekeningen en aders gaat zover dat sommige series nauwelijks meer van het echte natuursteen zijn te onderscheiden.

Voor de wand­vloercombinaties ten behoeve van overwegend badruimten grijpen de producenten terug op pasteltinten dan wel retro�s van de jaren zeventig in mokkabruin en oranje. Mozaïek geldt nog altijd als een goed alternatief om zonder decors toch levendigheid te waarborgen. Het hoort thuis in het spelen met formaten, waarbij rechthoekige tegels zowel horizontaal als vertikaal gezet, een ander soort ruimtelijk effect opwekken. Een enkeling brengt zelfs tegels in wiebervorm, waarmee lambrizeringen bekleed kunnen worden.

Algemeen geldt dat de presentaties zich steeds meer op professionele beslissers richten, met displays waarop in één oogopslag soorten, formaten, kleuren en eigenschappen duidelijk worden. De toepassingen van gevelbekledingen, bestratingen en bedrijfsvloeren zijn hierbij het eerste target.

Voor de warmere ambiances zoals horecagelegenheden of boetiekjes komt ook de cotto­look weer terug als alternatief. De gloedvolle imitaties hiervan in keihard grès porcellanato openen de weg naar rustieke vloeren met weinig onderhoud.

In Bologna troffen architecten en projectontwikkelaars dus meer dan ooit praktische gamma�s aan waarmee de aankleding van elk bouwkundig object een eigen gezicht krijgt. Helaas laat juist deze doelgroep het qua bezoek sterk afweten. Temidden van de circa 100.000 nieuwsgierigen blijkt hun aandeel marginaal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels