nieuws

Rijkswaterstaat dreigt met rode kaart

bouwbreed

den haag ­ Rijkswaterstaat dreigt een rode kaart uit te delen aan de aannemerscombinatie van Ballast Nedam, HBG (BAM), Van Hattum & Blankevoort, Strukton, Van Oord en Maasdiep. Dat kan betekenen dat de geldkraan voor de bouw van het HSL­tracé tussen Barendrecht en Moerdijk dicht gaat.

De projectorganisatie HSL is volgens woordvoerder M. Leeflang niet tevreden met de kwaliteit van het afgeleverde werk, waardoor onenigheid met de aannemerscombinatie is ontstaan. De woordvoerder van Ballast Nedam zegt daarvan op te kijken. “We zijn verbaasd over het bericht”, zegt J. Bolt, directeur communicatie van de bouwer. Hij had het nieuws zelf via internet vernomen.

Volgens Leeflang is momenteel overleg gaande tussen de opdrachtgever en de combinatie. “Daaraan is geen limiet gesteld”, aldus de woordvoerder. Of de dreiging van de rode kaart gevolgen heeft voor het verloop van het 500 miljoen euro kostende project kon zij niet zeggen. Ook Bolt wilde geen nadere mededelingen doen. “We zijn het nu binnen de combinatie aan het onderzoeken wat waar is”, aldus de directeur communicatie.

De projectorganisatie werkt met een systeem van rode en gele kaarten om de kwaliteit te bewaken. Sinds het begin van de bouw zijn al zeker honderd gele kaarten uitgedeeld. Eén keer heeft een rode kaart geleid tot een betalingsstop. Leeflang wilde niet zeggen waar dat over ging en of er een relatie is met de onenigheid over het traject Barendrecht­Moerdijk. De betrokken aannemerscombinatie bouwt in opdracht van het ministerie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onder andere een nieuwe brug naast de Moerdijkbrug en twee tunnels onder de Oude Maas en de Dordtse Kil.

De combinatie kwam al eerder negatief in het nieuws toen in april de bouw van de nieuwe brug over het Hollands Diep enige tijd werd stilgelegd. Een van de driehoekige staalconstructies die de brug moest ondersteunen kantelde. Daardoor werd een hulpconstructie geraakt. Dat kostte het leven van een 57­jarige werknemer. Begin september waren er problemen met het afzinken van een tunnelelement in de Oude Maas. Het element bleef niet op zijn plaats liggen.

Verscheidene aannemerscombinaties zijn bezig met de bouw van tracédelen van de hogesnelheidslijn, die loopt van Amsterdam tot de Belgische grens. Het werk is opgeknipt in steeds stukken van ongeveer 20 kilometer.

De projectorganisatie wil niet vooruitlopen op de uitkomsten van het overleg met de aannemer. Daardoor is het niet duidelijk wat de gevolgen van deze kwestie kunnen zijn voor de trein die in april 2007over het traject moet rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels