nieuws

Minimaal 35 miljoen nodig voor vaarwegen

bouwbreed Premium

rotterdam – Het komend jaar is er minimaal 35 miljoen euro extra nodig voor onderhoud aan vaarwegen en kunstwerken in vaarwegen. Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), waarin de vereniging van waterbouwers VBKO, de verladersorganisatie EVO en de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer samenwerken, heeft acht projecten aangedragen die absoluut nodig zijn. Volgens het COV is er weliswaar […]

rotterdam – Het komend jaar is er minimaal 35 miljoen euro extra nodig voor onderhoud aan vaarwegen en kunstwerken in vaarwegen. Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), waarin de vereniging van waterbouwers VBKO, de verladersorganisatie EVO en de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer samenwerken, heeft acht projecten aangedragen die absoluut nodig zijn.

Volgens het COV is er weliswaar 700 miljoen extra uitgetrokken voor onderhoud van vaarwegen, maar dat is pas vanaf 2006 besteedbaar. In 2004 is er nog steeds een investeringsstop. Het minimumpakket is in 2004 echter al meer dan nodig om bestaande stremmingen op te heffen en te voorkomen dat opnieuw sluizen gestremd raken of vaarwegen dichtslibben. Zoals de afgelopen zomer al heeft aangetoond, is het met de diepgang van enkele vaarwegen al droef gesteld.

De 35 miljoen is wel het absolute minimum, vindt het COV. Eigenlijk zou er minstens 100 miljoen moeten worden geïnvesteerd. De projecten bestaan uit het baggeren van de vaargeul in het IJmeer, de Waal, de Maas bij Belfeld/Sambeek en het onderhoud aan kunstwerken zoals de Beatrixsluizen, Volkeraksluizen en de Bernhardsluis.

Reageer op dit artikel