nieuws

Lage haakarm uit hogesterktestaal

bouwbreed Premium

den haag – Hyva stelt het nieuwe haakarmsysteem Mira voor. Dochterbedrijf Technamics bouwt het systeem uit hogesterktestaal. De hoogte van 180 millimeter tussen het chassis en de container kenmerkt deze noviteit. De leverancier uit Alphen aan den Rijn noemt deze hoogte de laagste die de markt momenteel biedt.

Een vrachtwagen kan door de beperkte hoogte tussen het chassis en de container meer effectieve lading meenemen. De totale hoogte van truck en container vermindert waardoor het zwaartepunt lager ligt. De container steekt minder boven de cabine uit zodat het frontale oppervlak en de luchtweerstand verkleint. Zo neemt ook het brandstofverbruik af en verbeteren de rij-eigenschappen. Het systeem kan ook hogere containers vervoeren binnen de maximaal toegestane hoogte van 4000 millimeter.

De Mira levert bij een systeemlengte van 6200 millimeter een capciteit van 26 ton. Het gewicht van de zogeheten S-uitvoering waarbij de arm alleen kan schuiven is bij die lengte zo�n 2500 kilo. De uitvoering SK waarbij de arm schuift en knikt weegt 2950 kilo. Vergeleken met het oude systeem bespaarde de fabrikant ruim 10 procent gewicht. Technamics verminderde met het hogesterktestaal Domex 420 het gewicht van het onderframe. Het kipframe is voorzien van een geïntegreerde universele containervergrendeling. Sensoren met een bereik van 10 millimeter zorgen voor de elektrische beveiliging. De as van de oplooprol is geïntegreerd in het achterscharnier. Twee startcilinders brengen het systeem met verwisselbare opneemhaken op gang. In een consortium met andere bedrijven steunde Technamics de ontwikkeling van een aluminium haakarmsysteem.

Twee studenten van de Hogschool Groningen berekenden dat een haakarm ook uit aluminium kan worden gemaakt. Dit materiaal bespaart gewicht en verbetert de veiligheid. Bij een systeemlengte van 3700 millimeter weegt een aluminium haakarm zo�n 40 procent minder dan een stalen. De arm kan containers van 3 tot 5 meter verladen. De arm is direct verbonden met het hydraulische circuit waardoor slangen en slangbreukbeveiliging vervallen. De installatie vergt geen onderhoud en roest niet.

Reageer op dit artikel