nieuws

Kooiaap krijgt meer ogen en oren op de weg

bouwbreed

oude leije – Fabrikant van meeneemheftrucks Kooiaap en Hiab Leebur, dealer van onder meer (container)afzetsystemen en autolaadkranen, gaan hun verkoopactiviteiten bundelen. Beide Nederlandse bedrijven maken deel uit van de Finse Partek Cargotec-groep, onderdeel van het KONE-concern. Ook Kooiaaps belangrijkste concurrenten, het Ierse Moffett en het Amerikaanse Princeton, behoren tot die groep.

“We hebben als Kooiaap drie mensen op de weg en dat is veel te weinig”, zegt marketing- en sales-manager Harry Elling. “Zij zijn onze ogen en oren in de markt. Hiab heeft tien verkopers die ook ons product mede gaan verkopen. Samen zien en horen ze meer in de markt. Ik kan me voorstellen dat de Hiab-verkopers de eerste contacten leggen en onze experts de deal afronden.”

Kooiaap produceert zo�n achthonderd meeneemheftrucks per jaar en daarvan zijn er zevenhonderd verschillend. Elling: “Het is eigenlijk een klantspecifiek product. Ieder heeft zijn eisenpakket en eigen toepassingen. Een vrachtwagen laden en lossen is niet simpel. Pas als de koop is gesloten, gaan we bouwen. En vier weken later staat de machine bij de klant.”

Dat ook met concurrent Moffett “iets” staat te gebeuren, lijkt logisch. Maar Elling houdt de mond stijf dicht. Moffett wordt geïmporteerd door Transfork BV in Heerhugowaard en heeft een groot aantal dealer- en servicepunten in Nederland. Dat zijn namelijk alle MAN-dealers. Kooiaap heeft er twaalf in Nederland, 34 in Duitsland en zeven in België. In het landelijke Waddinxveen bijvoorbeeld zitten twee servicepunten op een paar honderd meter van elkaar: Van Leeuwen Truckservice, de plaatselijke MAN-dealer, voor Moffett en Boonstoppel Truckservice voor Kooiaap.

In de fabriek in het Friese Oude Leije wordt inmiddels alles in gereedheid gebracht om “een belangrijke wijziging” te kunnen opvangen. In elk geval gaat Moffett masten voor Kooiaap maken. Verder is een deel van de hal afgescheiden met een houten wand. “Tegen pottenkijkers”, zegt Elling. “We zijn bezig een geheel nieuw ontwerp te maken voor een meeneemtruck. We zijn van onderaf begonnen, niet denkend vanuit het bestaande concept, maar van de grond af aan. Dat heeft een verrassend resultaat opgeleverd. In de loop van 2005 komt er een nieuwe lijn van meeneemheftrucks.”

Het probleem bij het ontwerp is volgens Elling altijd de ruimte. “We gebruiken Kubota- of VW-motoren, waaraan we van alles hangen: pompen, uitlaat, vin, dymano enzovoort. Het frame is tevens de tank. De totale machine mag – in Nederland althans – maar 1,20 meter uitsteken, zodat we alles in elkaar moeten proppen, inclusief opklapbare stoel en dakje.

Het ophangsysteem van de Kooiaap – twee holle buizen onder de vrachtwagen, waarin de vorken worden gehangen – is gepatenteerd. Anderen hebben andere wegen gezocht. Zo wordt de Moffett opgehangen aan kettingen. Natuurlijk kijken we dingen af van de concurrentie. Van iedereen kun je iets leren. Moffett heeft een rijdende mast, wij een statische die wel zijwaarts kan bewegen. Onze mast heeft een goede doorkijk, voor die van Moffett zit een cilinder. Zo zijn er allemaal verschillen met voor- en nadelen. In het nieuwe model proberen we alle goede eigenschappen te verenigen.”

“Een meeneemheftruck”, zegt Elling, “maakt relatief weinig draaiuren. Soms maar een uur of anderhalf per dag. Maar het is veel starten en stoppen, veel wisselende belastingen, veel draaien op topvermogen. Dat maakt dat de machine het zwaar voor de kiezen krijgt.”

Kooiaap, ruim 35 jaar geleden opgericht door Hessel Kooi, die de allereerste meeneemheftruck ter wereld bedacht, heeft vijftien importeurs in Europa. Het marktaandeel in Europa is 60 procent. Samen met Moffett is het marktaandeel in Nederland zelfs meer dan 80 procent.

“Het Europese marktaandeel willen we op het niveau van het Nederlandse marktaandeel brengen”, zegt Elling. “Daarvoor is het nodig dat we meer op de weg zitten. Met deze maatregel van Partek kunnen we dat bereiken.”

Harry Elling: “Kooiaap wil meer ogen en oren op de weg�”

�Kooiaap produceert

vooral klantspecifieke producten�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels