nieuws

Kissebissen over dure infrastructurele werken

bouwbreed Premium

Op de Havenavond van Ernst & Young bestreed C. Verweij van Nederland Distributieland de gedachte dat de aanleg van grote infrastructurele voorzieningen slechts een kwestie is van kosten en baten. “Bij het streven naar maximalisatie geldt geen standaarddiscussie over “return on investment”, zoals in het reguliere bedrijfsleven. Zo�n discussie wordt toch ook niet gevoerd over […]

Op de Havenavond van Ernst & Young bestreed C. Verweij van Nederland Distributieland de gedachte dat de aanleg van grote infrastructurele voorzieningen slechts een kwestie is van kosten en baten. “Bij het streven naar maximalisatie geldt geen standaarddiscussie over “return on investment”, zoals in het reguliere bedrijfsleven.

Zo�n discussie wordt toch ook niet gevoerd over de aanleg van de nieuwe snelweg tussen Bergen op Zoom en Vlissingen? Waarom dan wel over de logistieke ontwikkeling van haven en de ontsluiting van het achterland?”

Volgens professor Pols echter worden de grote projecten door een veel te roze bril bekeken. “De rendementen zijn naar verhouding laag. De definities worden door de betrokken partijen altijd in het eigen voordeel uitgelegd. Om over de kostenoverschrijdingen maar te zwijgen”.

Als extra minpunt ziet de hoogleraar Planning dat de haven zich tientallen jaren beperkt heeft tot de rol van sjouwer.

Door op het verkrijgen van toegevoegde waarde weinig accent te leggen, blijven de rendementen op de investeringen gering.

Lokale overheid

Dat de kosten al snel worden overschreden, verrast topman Zeger van Asch van Wijck van de Odfjell Terminals geenszins. “De invloed van de lokale overheid blijft in dit land groot. Niets mis mee. Maar dan moeten we wel accepteren dat voor iedere koe een tunnel moet worden gegraven”.

Professor Pols zou geen wetenschapper zijn als hij niet opriep meer geld te steken in kennis. “Niet lang geleden was ik in Singapore, waar jaarlijks tien miljoen dollar geïnvesteerd wordt in onderzoek en ontwikkeling. In Rotterdam wordt daar een schamele drie miljoen euro voor uitgetrokken. Het wordt dus de hoogste tijd voor veel meer initiatieven tussen private en publieke partijen. Neem de TU Delft. Het is toch vreemd dat er niet meer samenwerking is tussen de haven in Rotterdam en deze universiteit”.

Reageer op dit artikel