nieuws

Ingenieur is minstens zo creatief als kunstenaar

bouwbreed

deventer – Techniek vervreemdt mensen helemaal niet van hun omgeving, maar kan juist de zintuigen zodanig extra prikkelen dat ze de natuur anders beleven. Dat is de kern van het werk van kunstenaar en natuurkundige Felix Hess die daarvoor op 13 november een prijs krijgt van Witteveen+Bos.

Het is de tweede keer dat het ingenieursbureau uit Deventer de Kunst+Techniekprijs toekent. Vorig jaar ging de prijs naar Theo Jansen die van pvc-pijpen beesten vervaardigt die zich op windkracht voortbewegen.

Zijn kunst inspireerde de natuurkundige op Simon Stevin, de man die vier eeuwen geleden op het strand van Scheveningen een primitieve zeilwagen uitprobeerde. Daarmee paste Jansen mooi in het profiel van de Kunst+Techniekprijs die is ingesteld om aan te tonen dat er geen grote kloof gaapt tussen techniek en kunst, zoals zo vaak wordt gedacht.

Ingenieurs zijn minstens zo creatief als kunstenaars, is de achterliggende idee, al uiten ze zich op een compleet andere manier. Witteveen+Bos gaat sinds zijn jubileum in 2001 jaarlijks op zoek naar een kunstenaar die techniek niet als een bedreiging ziet, maar er juist creatief mee aan de slag gaat of er zelfs iets aan toevoegt.

Ook Felix Hess, in 1941geboren in Den Haag en tegenwoordig wonend in Groningen, past mooi in dat profiel. Hess promoveerde in de jaren zeventig tot doctor in de natuurkunde op een onderzoek naar de vlucht van de boomerang. In het land van de boomerang, Australië, raakte hij vervolgens betoverd door verschuivende kwaakpatronen van boomkikkers die hij �s avonds hoorde.

In een poging die ervaring vast te leggen ontstond een hele reeks geluidsdiertjes die op elkaar reageren. De robotjes werden steeds eenvoudiger van opzet waarmee Hess onbedoeld enkele principes van kunstmatige leven en kunstmatige intelligentie blootlegde Ook ontwierp hij allerlei licht en geluidsinstallaties waarmee hij minuscule fluctuaties in luchtdruk, die voor mensen niet waarneembaar zijn, zichtbaar maakte.

Het boekje dat ter gelegenheid van de prijsuitreiking op 13 november verschijnt maakt zich hier en daar helaas wat schuldig aan gezwollen taalgebruik, waar kunstcritici zich zo graag van bedienen. De topzware zinnen belemmeren in eerste instantie eerder het zicht op de kracht van Hess� werk, dan dat ze wat verduidelijken. Maar wie zich het jargon eenmaal heeft eigengemaakt treedt een fascinerende wereld binnen.

Hess krijgt op 13 november in de Lebuínuskerk in Deventer een mooie prijs, voor een mooi oeuvre.

�Er gaapt geen kloof tussen techniek

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels