nieuws

EU wil meer duidelijkheid over TENs

bouwbreed Premium

brussel – De EU-regeringsleiders vinden de plannen van de Europese Commissie over de nieuwe grote verkeersinfrastructurele werken in Europa (de TENs) te vaag en verre van duidelijk. De commissie moet daarom haar huiswerk gedeeltelijk overmaken.

Vooral moet de Europese Commissie (EC) meer duidelijkheid scheppen over haar financieringsplannen. Dat hebben de EU-leiders tijdens hun topoverleg in Brussel, dat afgelopen vrijdag werd beëindigd, aan de commissie laten weten.

De commissie kreeg opdracht om tegen midden december met concrete plannen te komen over de financiering van de grote Europese infrastructurele werken. Onlangs stelde zij hiervoor een lijst op met 29 projecten die volgens haar prioriteit verdienen.

De TEN�s vormen de ruggengraat van de nieuwe Europese plannen om de economische groei in de EU nieuw leven in te blazen. De Europese regeringsleiders vonden kennelijk dat de commissie omtrent de financiering van de nieuwe TEN�s te vaag is gebleven. Daarom willen ze voor hun volgende topoverleg in december concrete voorstellen op tafel.

Privé-sector

De commissie wil de privé-sector meer betrekken bij de financiering van de TEN�s en het aandeel van de EU in de financiering optrekken tot 30 procent.

Maar dat zien de lidstaten, die vrijwel allemaal te kampen hebben het budgettaire problemen, in deze tijd van laagconjunctuur niet onmiddellijk zitten.

Het ziet er trouwens naar uit dat de commissie tot het besef is gekomen dat een lijst met 29 prioritaire projecten financieel moeilijk haalbaar is. Dat valt op te maken uit de reactie van commissievoorzitter Prodi na afloop van het beraad met de EU-leiders. Prodi maakte bekend dat de commissie binnenkort een lijst zal publiceren met projecten uit de lijst van 29 die het eerst zullen worden uitgevoerd. Het gaat dus om de opstelling van een prioriteitenlijst binnen de prioriteitenlijst van 29 projecten die de commissie aanvankelijk had uitgekozen.

Volgens een woordvoerder van de commissie mag niet worden vergeten dat de investeringen in de grote grensoverschrijdende verkeersinfrastructuurwerken die nu op stapel staan, pas op langere termijn effect zullen hebben.

De EU-leiders namen ook kennis van het voorstel van de commissie om tot het jaar 2020 voor de nieuwe TEN�s een bedrag van 220 miljard euro bijeen te brengen. Maar daarover viel verder geen besluit. De leiders gaven de commissie wel opdracht tot een betere coördinatie van de verschillende financieringsbronnen voor de TEN�s waarover de EU zelf beschikt. Deze bronnen zijn de EIB (Europese Investeringsbank), de regionale fondsen van de EU, het voor de TEN�s op de Europese begroting uitgetrokken bedrag en het EU-programma voor onderzoek.

Reageer op dit artikel