nieuws

Dutch auction: prijs keldert binnen een uur

bouwbreed Premium

londen – Dutch auction is de Engelse term voor een veiling bij afslag. De oer-Nederlandse veilingklok is immers het voorbeeld, ook al verlopen de meeste Dutch auctions tegenwoordig via internet.

Dat systeem, al veel besproken in de Europese bouwwereld, is onlangs voor het eerst toegepast door Network Rail om enkele grote lasklussen op het Britse spoornet aan te besteden.

De opdrachtgever, die zwaar moet bezuinigen, is enthousiast want de prijs kwam van een eerste inzet van zo�n 6,5 miljoen euro uiteindelijk uit op nog geen 3 miljoen. Vergelijkbare opdrachten kwamen in het verleden vaak zelfs rond de 12 miljoen euro lager uit.

De aannemers die aan de veiling meededen zijn minder tevreden. Zij vinden dat ze tegen elkaar worden uitgespeeld en twijfelen sterk aan de kwaliteit. “We moeten eerst maar eens kijken of de winnaar het inderdaad voor deze prijs kan doen.”

Nadat Network Rail de opdrachtspecificatie ruim tevoren op internet had gezet, konden belangstellende aannemers op een van te voren bekend gemaakte dag tussen 12.00 en 13.00 uur meebieden. Iedere bieder kon de stand voortdurend volgen op een grafiek, een soort klok. Nadat de prijs langzaam maar zeker zakte, werd het in de laatste tien minuten een hectische slag tussen de laatst overgebleven geïnteresseerden. Uiteindelijk kwam voor de zeventien lasklussen een totale prijs van 3 miljoen euro uit de bus, zo bevestigt een woordvoerder van Network Rail. “De kwaliteit is niet in het geding, want de laagste bieder zal toch aan alle eisen moeten voldoen.”

“Wij zijn verbaasd en verrast”, voegt hij er aan toe. “In een uur tijd ging de prijs met meer dan 100 procent omlaag. Wij vragen ons nu af wat de aannemers in het verleden aan onze opdrachten hebben verdiend. We gaan dit zeker vaker doen, want als het met meer opdrachten zo verloopt voldoen we wel heel eenvoudig aan de ons opgelegde bezuinigingen.”

Een veiling bij afslag is bij veel, maar zeker niet bij alle opdrachten mogelijk. “We hebben het eerder gedaan voor de aankoop van ballast of ander materiaal, maar nog nooit voor uitvoerende werken. Eigenlijk kan het alleen bij opdrachten die je van te voren nauwkeurig kunt specificeren. Als er variabelen zijn waarover je moet onderhandelen, kan het niet. Gezien dit resultaat gaan we in alle gevallen waar dat maar mogelijk is op deze manier te werk.”

Network Rail bekijkt nog of het ook mogelijk is opdrachten die Europees moeten worden aanbesteed �via de klok� te regelen.

Reageer op dit artikel