nieuws

De Vlinder gaat soepel over weg en water

bouwbreed

zaanstad ­ “Visueel gaat het bij deze brug niet om het ondersteunen van een constructie. Het gaat om het vasthouden, want hij kan zo wegvliegen”. Dat zegt mede­ontwerper ir. S.P. van Breda, Royal Haskoning, over de brug die in Zaanstad in aanbouw is en bekend staat als De Vlinder.

Ook R. Rijkers van Royal Haskoning is mede­ontwerper van de brug die nu in opdracht van de gemeente Zaanstad in aanbouw is.

�De vlinder� is bedoeld voor langzaam verkeer en openbaar vervoer in Zaanstad­Zuid. De nieuwe brugverbinding levert een kruisingvrije oversteek van zowel de Thorbeckeweg als de Zuidervaart.

De gemeente heeft laat in 2002 architecten geselecteerd om een �Poort naar Zaanstad� te ontwerpen, een brugverbinding van hoog ambitieniveau. De verbinding moest er komen ter vervanging van de Kippenbrug voor langzaam verkeer. Bovendien wilde de gemeente een busverbinding voor een snelle verbinding met Amsterdam via de Coentunnel.

Het Regionaal Orgaan Amsterdam heeft gelden ter beschikking gesteld voor een kruisingvrije oplossing. Zonder dat geld is er voor gemeenten vrijwel geen mogelijkheid infrastructuur van enige omvang aan te leggen. Wel heeft de gemeente Zaanstad zelf een bijdrage geleverd om �meer te kunnen doen dan alleen maar een plank over de sloot.� Van Breda is zeer te spreken over het ambitieniveau van de gemeente en vooral over de extra bijdrage. “Minder geld betekent ook minder vormgeving”, zegt hij.

Royal Haskoning heeft een plan uitgewerkt dat het water en de weg in twee soepele sprongen overbrugt. Dit ontwerp kreeg de voorkeur boven de ontwerpen van andere bureaus.

Inclusief aanbruggen is de brug 250 meter lang, de brug zelf heeft een lengte van 160 meter. Het dek is 8 meter breed. De brug is geschikt voor de bus en voor langzaam verkeer. Het dek bestaat uit een breedplaatvloer die wordt afgestort met beton. Dat geeft stijfheid aan het geheel. Bovendien krijgt de brug daarmee voldoende massa om ongewenste trillingen door het rijden van de bussen te vermijden.

De brugconstructie is inmiddels geplaatst. Van Breda laat weten dat ontwerp en uitvoering naadloos hebben aangesloten. “Dat wil niet zeggen dat er niks meer hoeft te gebeuren. Op de plekken waar de brug in contact met de grond komt moeten we nog wel wat doen. De passingen zijn goed, maar het gaat om nog wat bijvijlen. Het ontwerp van de aansluiting van het staal op de betonconstructie is complex, omdat we de constructie eruit wilden laten zien alsof de brug wordt vastgehouden. Anders zou het kunnen lijken dat hij kan wegvliegen. Dat is constructief moeilijk. Daar is met constructeur Witteveen en Bos en aannemers Koop Tjuchem en Genius Vos hard aan gewerkt. Het is allemaal goed gelukt”, stelt Van Breda.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels