nieuws

Britse civiele aannemers raken miljarden kwijt

bouwbreed

londen – Het was een klein bloedbad in de bouwhoek van de Londense effectenbeurs. Carillion klapte eind vorige week 16 procent naar beneden, Balfour Beatty een bescheiden 3 procent maar Peterhouse, moederbedrijf van First Engineering, raakte in één keer een kwart van de koers kwijt. Jarvis daalde 10 procent, maar dat zit na een reeks schandalen al tijden in de hoek waar de klappen vallen.

De grootste opdrachtgever van al deze bedrijven, Network Rail, heeft vrijdagochtend onverwacht alle contracten voor het beheer en onderhoud van de Britse spoorwegen opgezegd. Nadat Network Rail eerder drie regio-contracten naar zich toetrok en een week geleden al de zaken van Jarvis had overgenomen, deelde het nu mee ook de civiele aannemers Carillion, Balfour Beatty, Serco, Amec, Amey en First Engineering aan de kant te schuiven. De betrokken directeuren van Network Rail belden pas donderdagavond laat hun �counterparts� bij de aannemers met het slechte nieuws.

Voor de meeste civiele aannemers is dat nieuws erg slecht. Peterhouse raakt naar eigen zeggen in één klap 28 procent van de totale omzet kwijt. Voor dit bedrijf zijn de druiven extra zuur, want het kocht First Engineering net een jaar geleden vanwege de lucratieve spoorwerken. Bij Carillion gaat het om 360 miljoen euro per jaar, ofwel 10 tot 12 procent van de omzet, Balfour Beatty lijdt 220 tot 290 miljoen euro per jaar omzetverlies.

In totaal haalt Network Rail voor bijna 1,9 miljard euro aan uitbesteed werk terug. Dat het spoorbedrijf daarbij aanbiedt de betrokken werknemers – in totaal liefst 18.500 – over te nemen is een doekje voor het bloeden. De meeste aannemers hebben aangekondigd tientallen miljoenen schadevergoeding bij Network Rail te claimen.

Het railbedrijf zegt deze drastische stap te hebben genomen na een onderzoek van een half jaar. Volgens Network Rail leveren beter beheer en schaalvoordelen een kostenbesparing van zeker 450 miljoen euro per jaar op.

Het spoorbedrijf stelt onder meer �dat op managementniveau veel doublures voorkomen�. Bovendien is de kwaliteit en daardoor de veiligheid door de versnippering heel moeilijk te controleren.

Veelzeggend is in dit verband dat de drie grote recente treinrampen alle te wijten waren aan slecht onderhouden banen. Tot nu toe zijn de aannemers ieder in hun eigen regio verantwoordelijk voor beheer, ontwerp, uitvoering en zelfs controle van het onderhoud. Vaak wordt beweerd dat ze bij deze vorm van PFI vette winsten opstrijken, iets wat lijkt te worden onderschreven door de felle reactie van de beurs.

Spoorvernieuwing

Network Rail stelt expliciet dat de andere grote uitbestedingen, die voor spoorvernieuwing, niet in-huis worden gehaald.

Dat lijkt goed nieuws voor Grant Rail, de joint venture van Corus en VolkerWessels die net als �preferred bidder� is aangewezen in twee grote regio�s. Grant Rail hoopt daarmee voor vijf jaar werk met een totale waarde van een paar honderd miljoen euro binnen te halen.

Veel Britse analisten zijn er echter niet gerust op dat Network Rail nu niet doorstoot met de verkapte her-nationalisatie. “Ik zou gek zijn als ik daarin trapte,” stelt een aannemer tegenover The Financial Times. “De spoorvernieuwing is ongetwijfeld het volgende doel”, voegt de zondagse zakenkrant The Business daaraan toe.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels