nieuws

Bestelwagen met gewone diesel nog steeds favoriet

bouwbreed

den bosch – Energiezuinige bestelautos op LPG, aardgas, benzine, biodiesel of bestelautos met hybride- of elektrische aandrijving ontmoeten weinig belangstelling. Gebruikers verwachten dat de kosten hoger zijn, dat er vaker getankt moet worden en dat energiezuinige autos storingsgevoeliger zijn, omdat veel technieken nog in ontwikkeling zijn.

Afstudeerder S. Peeters van de TU in Eindhoven trekt deze conclusies in een onderzoek naar de energiezuinigheid van de wagenparken van Brabantse organisaties. Dat gebeurde in opdracht van Energie 2050, een organisatie die vanuit Den Bosch de duurzame energievoorziening in Noord-Brabant bevordert. Peeters praatte onder meer met nutsbedrijven en leerde dat het bij een bestelauto vooral om laadvermogen, type motor en kosten gaat. Ook comfort, uitstraling, betrouwbaarheid, veiligheid en service van de dealer spelen mee. Het brandstofverbruik of de CO2-uitstoot krijgen minder aandacht.

Daarmee doen organisaties zichzelf tekort. Energiezuinige bestelwagens kunnen de uitgaven voor de brandstof tot 15 procent verminderen. Wanneer bestuurders zuinig leren rijden, sparen ze tot 10 procent op de kosten voor brandstof, onderhoud en reparatie. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste aandacht uitgaat naar de directe investering van de aanschaf en minder naar variabele kosten zoals die van brandstof. Een dieselaandrijving geldt als energiezuinig en goedkoper dan andere opties. Als gevolg daarvan rijden er veel bestelauto�s met een dieselmotor rond terwijl een benzinemotor voordeliger zou zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels