nieuws

Alleen parlement kan nog stokje voor sprinklers steken

bouwbreed

den haag ­ Nieuw overleg met de elf burgemeesters over sprinklers in de vijf tunnels van de Betuwelijn is mislukt. Minister Peijs (verkeer) ziet zich nu gedwongen 65 miljoen euro extra te investeren in de vijf tunnels van de goederenlijn. De Tweede Kamer voelt daar niets voor en zal volgende week de minister opnieuw ter verantwoording roepen.

Een systeem van zware ventilatie zou even effectief zijn en goedkoper. Minister Peijs schrijft aan de Tweede Kamer zich alsnog neer te leggen bij de duurdere sprinklerinstallatie, omdat wijziging van de bouwvergunningen minimaal zes maanden extra zou kosten. Bovendien is een goede uitkomst voor het Rijk niet zeker omdat de elf betrokken gemeenten een tegengesteld standpunt innemen.

Peijs wil zwichten en uiterlijk 24 oktober ProRail de opdracht geven voor de installatie van sprinklers. Een meerderheid in de Tweede Kamer zal echter niet zonder meer akkoord gaan en vrijwel zeker direct na het reces de minister om uitleg vragen.

Burgemeester J. De Ruiter van Zevenaar heeft geen goed woord over voor het politieke spel dat regering en parlement in Den Haag spelen. “Het begint bijna bizar te worden en is voor geen enkele buitenstaander meer te volgen.” Een nieuwe onderhandelingsronde lijkt hem bij voorbaat zinloos.

Kansberekening

Anderhalve week geleden heeft hij als woordvoerder van de elf betrokken gemeenten met de minister om tafel gezeten. De standpunten zijn nogmaals gewisseld, maar volgens de burgemeester staat de kansberekening van het ministerie lijnrecht tegenover de effectbenadering van de gemeenten. Het risico op een ongeluk is eens in de 1,8 miljoen jaar. De brandweer is er echter van overtuigd dat sprinklers dan wel veel effectiever zijn dan een ventilatiesysteem. “Niet voor niets is daar aanvankelijk voor gekozen. Ventilatoren zijn geen volwaardig alternatief en naar tussenvormen was ook al gekeken”, vindt De Ruiter.

Overtuigend

Het ziet er naar uit dat de Tweede Kamer daar geen genoegen mee zal nemen. “Het kan er bij mij niet in waarom we 65 miljoen meer zouden moeten uitgeven voor sprinklers. De minister heeft overtuigend betoogd dat het systeem van zware ventilatie net zo veilig is. Bovendien zijn sprinklers veel duurder in onderhoud en zou dat budget ook hoger uitpakken. Op die manier worden we dubbel gepakt. De komende drie jaar tot oplevering zou afdoende moeten zijn voor een werkbare oplossing waar zowel gemeenten als Rijk tevreden over zijn”, licht VVD­kamerlid Hofstra toe. Samen met CDA en PvdA wil hij voor 24 oktober nogmaals met de minister overleggen.

Bij de projectorganisatie van de Betuwelijn zijn de gevolgen van een eventueel uitstel nog niet in kaart gebracht. “Het meest efficiënte tijdstip om de sprinklers te installeren gaat dus voorbij, maar daarmee komt niet meteen de oplevering van de gehele lijn in gevaar”, aldus A. Groot van de projectorganisatie Betuwelijn.

De projectorganisatie vindt het jammer als de sprinklers moeten wachten, maar is tevreden dat de aanbesteding van de rest van de bovenbouw kan doorgaan. De goederenlijn wordt dan als enige spoor in Nederland uitgerust met 25 kilovolt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels