nieuws

‘Zonder files hebben we het goed gedaan’

bouwbreed

hazerswoude­dorp ­ Het in goede banen leiden van verschillende verkeersstromen bij wegwerkzaamheden is een vak apart. Vermeulen Traffic heeft zich bekwaamd in het ontwerpen en uitvoeren van verkeerstechnische oplossingen. De landelijk opererende aannemer in tijdelijke verkeersvoorzieningen opende deze maand een eerste vestiging in Limburg.

Het treffen van tijdelijke verkeersvoorzieningen bij wegwerkzaamheden gebeurt vaak ongemerkt. Toch gaan daar de nodige voorbereidingen aan vooraf. “Bij grote wegprojecten beginnen we een aantal weken van tevoren al met het aanbrengen van de gele omleidingsborden om het verkeer te informeren. Bestaande borden worden alvast afgeplakt. Het daadwerkelijk afzetten van een weg moet uiteindelijk snel, binnen anderhalf uur, gebeuren. Dat kan alleen als iedereen weet wat hem te doen staat. Wanneer er geen files ontstaan hebben we het goed gedaan”, licht F. Paardekooper, bedrijfsleider van Vermeulen Traffic in Hazerswoude­Dorp toe.

Goede communicatie is zowel voor als tijdens zo’n operatie van cruciaal belang. “Bij de omleiding van de Van Brienenoordbrug hebben we met meer dan twintig partijen overleg gevoerd; van wegbeheerder tot gemeente, Kamer van Koophandel en alle alarmdiensten toe.”

Zelfstandig

Vermeulen Traffic, een werkmaatschappij van het gww­aannemersbedrijf Vermeulen Benthuizen, opereert sinds twee jaar zelfstandig op deze markt. De aannemer in tijdelijke verkeersvoorzieningen voert niet alleen werkzaamheden uit voor het eigen moederbedrijf, maar werkt ook in opdracht van diverse overheidsinstanties en andere aannemingsbedrijven waaronder KWS, HBG Civiel en BAM. Wat de jaarlijkse omzet is, wil Paardekooper niet kwijt. Wel dat deze specifieke tak van wegsport voor een derde bijdraagt aan het totale bedrijfsresultaat.

Om efficiënter te werk te gaan, wil de landelijk opererende wegspecialist in de toekomst naar een landelijke dekking. Deze maand zette Vermeulen Traffic met het openen van een eerste vestiging in Limburg daartoe een eerste stap. Een tweede vestiging in Zeeland volgt volgend jaar. Over drie jaar hoopt de aannemer daarin te zijn geslaagd. Bij Vermeulen Traffic werken twintig medewerkers, een zesde van het totale personeelsbestand. Het bedrijfsonderdeel richt zich op het hele traject, van ontwerp tot en met de uitvoering.

Het bedenken en uitvoeren van verkeerstechnische problemen is een vak apart geworden, constateert Paardekooper. “Het plaatsen van wat borden langs de weg werd vroeger door ons gww­moederbedrijf beschouwd als iets wat in het verlengde lag van de uit te voeren werkzaamheden. Maar sinds steeds meer overheden medio jaren negentig besloten om de uitvoering van verkeersvoorzieningen aan de publieke markt over te laten, is het aan stricte regels gebonden.”

De wetgeving is aanzienlijk verscherpt, concludeert de bedrijfsleider. “Het werk is veel professioneler geworden, met name het tekenwerk is de afgelopen twee jaar behoorlijk uitgebreid. Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt, moet alles, vanwege de aansprakelijkheid, op tekening staan. Als gevolg van de hoge (veiligheids)eisen hebben we behoorlijk in nieuwe materialen moeten investeren. Zo beschikken we over het grootste arsenaal botsabsorbers, moderne uit Amerika afkomstige wegaanduiders met airbag voor (rijdende) wegafzettingen.”

Botsabsorber

Zo’n botsabsorber wordt met een aantal betonnen barriers deze week ingezet bij de ombouw van de N11 naar A11 (Alphen aan den Rijn­Bodegraven) waarmee Vermeulen Traffic het autoverkeer van twee rijstroken naar één ‘duwt’.

Paardekooper wijst naar het kleurrijke ‘bordenplan’ voor de N11 dat aan de muur hangt. “Wat, waar, op welke afstand moet worden geplaatst is aan allerlei voorschriften gebonden. Zo’n botsabsorber moet op 100 meter voor het zogenoemde nulpunt, het gebied waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, staan om de wegwerkers meer veiligheid te bieden mocht een onoplettende automobilist onverhoopt door de afzetting heen rijden.

De werkzaamheden bij de N11 vinden overdag plaats en dat is bij zo’n groot project uitzonderlijk. “Veel overheden willen dat de werkzaamheden in de nachtelijke uren plaatsvinden. Maar dat is niet altijd nodig. Regelmatig voeren we daarover overleg met de arbeidsinspectie.” In april zal Vermeulen Traffic onder andere bij de afsluiting van de A20 (Hoek van Holland) te vinden zijn, waarna richting bouwvak de drukste tijd aanbreekt, of zoals Paardekooper treffend formuleert. “Wij werken vaak als anderen niet werken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels