nieuws

Vernieuwende manier van afvalscheiding

bouwbreed

hengelo ­ Sinds eind vorig jaar heeft Twence Afvalscheiding BV in Hengelo een nieuwe hal en machinepark in gebruik. Met behulp van de meest geavanceerde machines op het gebied van afvalscheiding wordt per jaar 120 kiloton afval verwerkt tot een hoogcalorische fractie plastics (kunststoffen en papier), A­ en B­kwaliteit hout, metalen en puingranulaat.

Twence Afvalscheiding BV bestaat uit twee partners: Twence Afvalverwerking en Recycling Rouwmaat Groenlo BV. Laatstgenoemde beschikt al jarenlang over een afvalscheidingsinstallatie. Twence is een relatief nieuwe speler op deze markt. Gezamenlijk hebben ze een uiterst modern machinepark ontwikkeld voor het sorteren en scheiden van droog bedrijfs­, bouw,­ sloop­ en grof huishoudelijk afval (niet­organisch). De processen vinden plaats in een hal met een vloeroppervlak van 8000 m2.

Van het aangevoerde afval blijven na het scheidings­ en sorteerproces vier ‘schone’ fracties over; papier en kunststof, A­ en B­kwaliteit hout, metalen en puingranulaat. Volgens de vergunning moet 60 procent van het aangevoerde afval gerecycled worden. “We draaien nog maar net, maar nu halen we dat percentage al. Dat stemt ons gunstig voor de toekomst”, zegt bedrijfsleider recycling R. Reinders van Twence Afvalscheidingsbedrijf met gepaste trots.

De kunststoffen worden hergebruikt als een alternatieve brandstof voor kolencentrales. “Het materiaal wordt verwerkt tot een schone korrel. Groot voordeel van deze brandstof is dat de CO2 uitstoot van kolencentrales sterk wordt teruggedrongen”, zegt Reinders. Het puingranulaat wordt zoals bekend, gebruikt voor de fundatie van asfaltwegen. Onder asfaltwegen ligt een laag van circa 30 à 40 centimeter puingranulaat. Twence Afvalscheiding brengt het puin naar de puinbrekers die het materiaal op hun beurt afzetten aan de wegenbouw.

Configuratie

Het machinepark van het Hengelose bedrijf herbergt op zich geen nieuw type machines, maar de configuratie van het proces is wel vernieuwend. Het aangevoerde afval wordt eerst mechanisch voorgesorteerd. De grove fractie gaat naar de leescabine, waar het materiaal met de hand wordt gesorteerd. De fracties met plastics, hout en puin worden eruit gepikt. In dit stadium worden de fijne en grove fracties afval gescheiden.

De fijne fracties (0 tot 500 mm) worden gezeefd. Het zand wordt verwijderd met behulp van een zogeheten spanwellenzeef. Reinders: “Het zeefdek waarop het zand ligt is voortdurend in beweging om verstoppingen te voorkomen.” Na deze bewerking worden de lichte fracties verwijderd. Een zogeheten windshifter blaast lucht door het afval heen, waardoor het lichte afval met de luchtstroom meegaat en het zware afval achterblijft. De shifter oogt als een grote schoenendoos.

De zware fracties gaan door twee andere windshifters, waarna een andere installatie het grove en fijne afval nogmaals scheidt met een bijzonder geëngineerde installatie; de lichtstofafscheider. Enkele motoren onder de installatie ‘kloppen’ tegen de transportband aan waardoor het afval wordt opgeklopt. De lichte fracties blijven steken achter borstels die aan stangen zijn gemonteerd en worden afgevoerd, de zware puinfractie gaat weer verder.

Uiteindelijk blijven er schone afvalstromen over die van elkaar zijn gescheiden. “Uiteraard blijft er ook een residu over waar we niets mee kunnen. Dat gaat naar de verbrandingsinstallatie. Die staat vlak bij ons om de hoek, de Avi”, zegt Reinders die het automatiseringsprogramma van de totale installatie laat zien. “Het bijzondere aan dit machinepark is dat er relatief weinig personeel nodig is om de installatie te bedienen. Circa 80 procent van de installatie loopt volautomatisch. De motoren van de installaties kunnen we instellen via de computer.”

Aanvoer

Twence Afvalscheiding is in de regio actief. Hoewel er steeds meer bij de bron (de aannemer bijvoorbeeld) wordt gesorteerd en gescheiden, weet Reinders dat er meer dan voldoende aanvoer van afval zal zijn. “Er zijn altijd bouwplaatsen te vinden waar te weinig afvalcontainers staan. Bovendien kunnen lang niet alle bouw­ en sloopafvalfracties worden gescheiden op de bouwplaats. Het puinafval gaat meestal rechtstreeks naar de puinbrekers, allerlei andere afvalfracties komen dan bij ons terecht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels