nieuws

Spitsstroken en zwakke economie drukken fileleed

bouwbreed

den haag ­ Het fileleed op de Nederlandse snelwegen is in 2002 met 8 procent afgenomen. Dit blijkt uit cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In ‘topjaar’ 2001 was er nog sprake van een forse toename.

Afgelopen jaar zijn de economische problemen zich gaan vertalen in een afname van het verkeersaanbod. Verder werpt de ingebruikname van spitsstroken vruchten af. De gemiddelde lengte van de files blijkt afgenomen, maar het duurde wel langer voor ze waren opgelost. Per saldo is het resultaat echter positief. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat berekent de ‘filezwaarte’ door de lengte en de duur met elkaar te vermenigvuldigen. In totaal stonden er 32.897 files, met een gezamenlijke lengte van 104.000 kilometer. Het voorgaande jaar was dit nog 115.000 kilometer. De file top­50 telt de bekende locaties, waarbij opvalt dat het traject op de A2 Vianen­knooppunt Everdingen van de tweede plaats is gezakt naar de zevende na de aanleg van een spitsstrook. De tweede plaats wordt nu ingenomen door het A13­traject Delft­Zuid­Berkel en Rodenrijs. Deze stijging wordt op het conto geschreven van de onderhoudswerkzaamheden die hier afgelopen jaar werden uitgevoerd. De A2 in de omgeving van Vianen blijft overigens de hitlijst aanvoeren, met nog altijd vier ‘zware’ files in de landelijke toptien.

Top­50 filezwaarte 2002

1 A2 Culemborg­knooppunt Everdingen 2 A13 Delft­Zuid­Berkel en Rodenrijs 3 A9 Rottepolderplein­Haarlem­Zuid 4 A10 Hemhavens S101­Coentunnel 5 A27 Avelingen­Merwedebrug 6 A8 Oostzaan­knooppunt Coenplein 7 A2 Vianen­knooppunt Everdingen 8 A20 Kleinpolderplein­Rotterdam­Centrum 9 A2 knooppunt Everdingen­Everdingen 10 A2 Everdingen­knooppunt Everdingen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels