nieuws

Rupskruiwagen kan meer dan alleen kruien

bouwbreed

rotterdam ­ ‘Een rage, iedereen wil er een.’ Zo omschrijft VTN de belangstelling voor de rupskruiwagen. Vooral wanneer het materieel meer kan dan alleen kruien. Het bedrijf uit Leimuiden levert rupskruiers van het Italiaanse Hinowa. Deze fabrikant uit Verona verstrekt inmiddels tien opbouwaccessoires voor de machine.

Drie modellen rupskruiers bieden een laadcapaciteit van 850 tot 1500 kilo. De prijs van een basisonderstel begint bij 7450 euro. De goedkoopste dumperbak kost 1065 euro. VTN noemt de rupskruier een ideale machine voor bijvoorbeeld de hovenier, de grondwerker en de sloper. Met een breedte van 78 centimeter kan de kruier tussen deuropeningen door. Op verzoek levert de fabrikant een machine met een hydraulisch uitschuifbaar rijwerk. Door de smalle standaardbreedte past de machine ook in de gangbare bedrijfsbussen. Mede daardoor vindt de rupskruier volgens het Leimuidense bedrijf steeds meer toepassing. Het operationele gewicht van de kleinste variant komt met een vaste onderwagen en zonder bestuurder op 400 kilo. Met een uitschuifbare onderwagen bedraagt het gewicht 460 kilo. Hinowa bouwt de rupskruier op het onderstel van een minigraver. Die is voor deze toepassing enigszins overbemeten waardoor de machine extra stabiliteit krijgt. Een rupskruier verhoogt de werksnelheid. In de berekening van VTN schept een zelfladende dumperbak van Hinowa zich binnen 30 seconden vol. De leverancier becijfert verder dat de gebruiker met drie keer rijden een kubieke meter materiaal verplaatst. Een gepatenteerde ‘hi tip’ leegt de bak tot op een hoogte van 1.65 meter. Naast de zelfladende dumperbak levert de fabrikant onder meer een vlakke laadplaat en een betonmixer als accessoires. De gebruiker kan het onderstel ook ombouwen tot minigraver met bulldozerblad, al dan niet voorzien van een lier. De machine kan ook als drager fungeren voor verschillende hydraulische aanbouwgereedschappen. VTN bouwde zelf een nieuwe variant door een autolaadkraan op het onderstel te monteren. Het resultaat voldoet volgens het bedrijf aan de geldende normen. Inclusief radiografische bediening kost deze uitvoering zo’n 27.000 euro. Zonder deze bediening komt de investering op ruim 21.000 euro. Op de kleinste uitvoeringen draait een ééncilinder viertakt benzine of dieselmotor van Yanmar of Honda. Het model met de grootste laadcapaciteit draait op een watergekoelde driecilinder diesel van Yanmar. In lijn met de motor staat een oliekoeler waar een ventilator continu lucht doorheen blaast. Een beschermkap voorkomt dat zand de luchtinlaat verstopt. Om problemen met zand voor te zijn monteerde de fabrikant de motor hoog op het onderstel. Om dezelfde reden zitten er geen kabels aan het ventielenblok. Er is alleen een gaskabel. Dergelijke robuuste machines zijn volgens VTN uitermate populair bij de verhuurder.

‘Een ideale machine voor hovenier of sloper’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels