nieuws

Regio Vallei pleit voor aansluiting op Randstadrail

bouwbreed

den haag ­ De Regio Vallei pleit voor een lightrailaansluiting op Randstadrail. Volgens de regio kunnen goede openbaarvervoersverbindingen een groot deel van de dagelijkse files op de snelwegen A1 (Apeldoorn­Amersfoort) en A12 (Arnhem­Utrecht) oplossen.

Dat heeft de regio gisteren in een brief aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de provinciebesturen van Utrecht en Gelderland laten weten. De regio baseert zich op een onderzoek naar de bereikbaarheid van het gebied, dat zij in 2001 door adviesbureau Arcadis heeft laten uitvoeren. In de Regio Vallei werken de Gelderse gemeenten Ede, Wageningen, Nijkerk, Barneveld en Scherpenzeel samen met de Utrechtse gemeenten Renswoude, Rhenen en Veenendaal.

Uit het onderzoek van Arcadis blijkt dat het openbaar vervoer goede toekomstmogelijkheden biedt. Bij Ede en Barneveld zouden landelijke transferia kunnen komen, zodat automobilisten van Oost­ naar West­Nederland en vice versa bij die plaatsen de snelweg kunnen verlaten. Daarvoor is doortrekken van het Randstadspoor naar Nijkerk, Ede, Veenendaal en Rhenen essentieel.

Een ander alternatief om de filevorming richting Randstad tegen te gaan, is het aanleggen van lightrailverbindingen van Kesteren naar Amersfoort en van Ede naar Amersfoort. De trein van Den Haag en Amsterdam naar Arnhem via Ede­Wageningen moet vaker gaan rijden en beter aansluiten op regionale verbindingen, zoals de zogenoemde Kippenlijn van Ede naar Barneveld.

Naast investeringen in het openbaar vervoer is het volgens de Regio Vallei ook nodig de snelwegverbindingen in het gebied aan te pakken. Vooral de A12 is met de dagelijkse files een knelpunt. De gemeentebesturen willen dat er spitsstroken komen van Veenendaal naar Ede. (ANP)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels