nieuws

ProRail: Zuiderzeelijn geheel overbodig

bouwbreed

den haag ­ De geplande Zuiderzeespoorlijn van Schiphol naar Groningen is volgens directeur B. Klerk van ProRail totaal onnodig. De 2,73 miljard euro die hiervoor vanaf 2010 is gereserveerd kan veel beter worden gebruikt voor onderhoud en betere benutting van het spoor, vindt Klerk. Daarvoor heeft het spoorbedrijf alleen al dit jaar minimaal 962 miljoen nodig.

Tijdens een debat over mobiliteit in Den Haag stelde Klerk zelfs alle nieuwe spoorprojecten ter discussie. Zo kan wat hem betreft ook de uitbreiding tussen Amsterdam en Utrecht van twee naar vier sporen beter worden geschrapt. Volgens ProRail, de koepel waaronder Railinfrabeheer tegenwoordig werkt, is het vooral zaak om miljarden in het achterstallig onderhoud van de rails te steken. Het pleidooi van Klerk is opvallend. De aandelen van ProRail zijn volledig in handen van de overheid. De website van de organisatie meldt daarom zelfs de noodzaak van de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht. “De spoorlijn uit 1843 is overbelast.” Ook het schrappen van de Zuiderzeelijn is bijzonder. Het Rijk heeft deze lijn namelijk beloofd aan het noorden. Klerk ziet er echter weinig in. “Het kost veel geld, terwijl dat zinniger kan worden ingezet.” Volgens hem hoeft er slechts “een beetje bijgebouwd” te worden. Als er meer inhaalsporen bij stations komen, kunnen er in de loop van de komende jaren bijna twee keer zoveel treinen over het bestaande spoor rijden. Daarvoor moet wel de slechte kwaliteit van het spoor drastisch worden opgepoetst.

Groter

Minister De Boer (verkeer) gaf onlangs voor het eerst namens zijn ministerie toe dat het achterstallig onderhoud aan het spoor groter is dan gedacht. ProRail diende een begroting van 962 miljoen in en gaf aan dat eigenlijk 1,5 miljard nodig is om het spoor aan te passen aan de eisen van de kwaliteit, omdat het spoor ‘uitgewoond’ is. In de toekomst willen ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat de treinen in een ‘metro­systeem’ laten rijden. Elke tien minuten moet er dan een trein rijden, zodat de dienstregeling kan vervallen. Volgens Klerk kan dit systeem echter pas tussen 2014 en 2020 volledig worden ingevoerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels