nieuws

Hoedliggers in fabriek al brandwerend

bouwbreed

diemen ­ Grünbauer in Diemen voorziet zijn hoedliggers (THQ­liggers) in de fabriek al van een brandwerende bekleding. De staalspecialist ontwikkelde een systeem waarmee de prefab beklede vloerliggers zonder beschadiging op de locatie komen en op hun plek worden aangebracht. Het Diemense bedrijf beproeft dit concept binnenkort voor het eerst bij de bouw van een kinderdagverblijf in Velserbroek.

  Grünbauer last in elk liggereinde twee bussen. De ene biedt plaats aan hijspennen waarmee de ligger exact horizontaal en zonder verschuivingen in het skelet wordt gepositioneerd. Bij de montage glijdt de liggerkluft zonder problemen over de montageklos en ­pen op de kolom. Daarmee kan de breedte van de montageklos, ­pen en ­kluft precies pas worden gemaakt zonder dat de montage wordt bemoeilijkt. Een nauw getolereerde ophanging van de ligger vermindert de scheefstand bij eenzijdig ingelegde kanaalplaten. De andere twee bussen dienen om de hoedliggers tijdens het transport en de tussenopslag op de bouwplaats te stapelen op speciale jukken. Die houden de liggers vrij van de grond en van elkaar, zodat ze niet beschadigen. De buis voorkomt verder dat een in beton ingebedde ligger volloopt en eventueel nog plaatsbiedt aan een ankerstaaf of een leiding.

Flatrack

Een zijlosser transporteert de liggers met behulp van een flatrack naar de bouwplaats. Zo’n vrachtwagen zet zelf het laadrek af en houdt zo de kraan vrij voor de aannemer. Het rek kan aan de hand van het montageschema worden geladen en vermindert zo de uitvoeringstijd. Grünbauer haalt de lege racks en de bijbehorende hulpmiddelen per twee gestapeld retour. Afnemers kunnen de hijspennen, transportjukken en flatracks gratis gebruiken. Het Diemense bedrijf patenteerde het transport­ en montagesysteem.

Brandwerend

Grünbauer ontwikkelt de brandwerende bekleding van de hoedliggers met Rockwool en Friesland Coatings. De steenwolplaat 756 CONLIT P 150 van Rockwool is tot zo’n 240 minuten brandwerend. De schuimvormende verf op dispersiebasis van Friesland Coatingsysteem weert brand tot 120 minuten. Een geschilderde bekleding weegt weinig en kan met een dunne laag toe. Aangebracht in de fabriek valt de kwaliteit beduidend beter uit dan wanneer dat in het werk gebeurt. De praktijk lijkt meer voorkeur te krijgen voor steenwol. Aan brandwerende verf blijken nogal wat nadelen te zitten. Zo vergt het nameten van de laagdikte bijzondere gereedschappen en vaardigheden. En wanneer de brandwerende laag later met een verkeerde verfsoort wordt overgeschilderd kunnen de specifieke eigenschappen verdwijnen.

Carrosserieringen

In een geïntegreerde vloerconstructie is de stalen hoedligger grotendeels door beton omgeven. Alleen de onderflens blijft vrij. De regels stellen voor panden met één bouwlaag vaak geen verdere eisen. Bij meer verdiepingen moeten de onderflenzen doorgaans worden bekleed met een genormeerde steenwol­bekleding die op de onderflens wordt geschoten en met carrosserieringen vastgezet. Eventuele naden worden met vuurbestendige lijm gedicht. De praktijk moet uitwijzen in welke vorm de steenwol het best voldoet. Het bedrijf kan de de flens in het materiaal uitfrezen zodat ook de zijkanten worden afgedekt. De steenwol kan ook alleen het ondervlak van de flens bedekken waarna de randen met een losse reep steenwol of met een brandwerende coating worden afgewerkt. De hoedligger is nu zo’n acht jaar op de markt. Grünbauer hoopt er met de brandwerende prefab­bekleding en het transport/montage­systeem een bredere toepassing voor te vinden. Dat lukt volgens het bedrijf alleen wanneer het aan de eindverantwoordelijke voor een project, de technische­ en financiële voordelen kan voorrekenen. De aannemer beslist of de extra investering in hoedliggers voldoende rendeert. ‘Tussenleveranciers’ denken naar Grünbauers ervaring teveel in kilo’s om oog te hebben voor de financiële voordelen die innovaties kunnen opleveren. Die zijn volgens het Diemense bedrijf vooral groot bij hoedliggers met afgeschuinde zijkanten. Het personeel op de bouwplaats kan daarin beduidend sneller kanaalplaten inleggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels