nieuws

Herstructureren met gevoel en respect voor sfeer en geschiedenis

bouwbreed

amsterdam ­ Zijn roots liggen naar eigen zeggen in de volkshuisvesting. Maar na een half leven in corporatieland houdt Han Michel het voor gezien. Per 1 februari start hij voor de projectontwikkelaar Amstelland het bedrijf Odeon op. De nieuwe onderneming gaat een formule toepassen die Michel eerder met succes bij de corporatie gebruikte. Creatieve oplossingen bedenken voor herstructureringsplannen in de binnenstad.

“Mensen die wat willen, halen Odeon er bij.” Michel kijkt tevreden de kamer rond. “Dat is toch een prachtige reclameslogan”, staat op zijn gezicht te lezen. De voormalige corporatiedirecteur gaat met de nieuwe Amstelland­dochter de herstructureringsmarkt op. Als het aan hem ligt gaat dat niet op de gebruikelijke manier ­ slopen en nieuw bouwen ­ maar met gevoel en respect voor de sfeer en geschiedenis van de stad. \ Het concept paste hij eerder met succes toe bij De Principaal, waar hij acht jaar directeur was. De organisatie is opgezet door drie Amsterdamse corporaties met als doel het herontwikkelen van oude wijken of lege vervallen terreinen in de stad. De Principaal betrekt altijd de oorspronkelijke bestemming en bebouwing van het terrein in de ontwerpen. Wanneer daar tijd voor is, wordt ook met de bewoners gesproken en goed naar de omgeving gekeken. In nauwe samenwerking met een architect onwikkelt Michel vervolgens een nieuwe bestemming voor het gebied.

Een goed voorbeeld van zo’n herontwikkeling is de Lightfactory aan de Sloterkade in Amsterdam. De naam verwijst naar de oorspronkelijke gebruiker van de plek, lampenfabrikant Indoor. Naast en over het industriële monument heen is door Michels oude club De Principaal een strak ontworpen flat gebouwd met goedkope woningen. In het oude pand zijn sfeervolle koopappartementen gemaakt die het volgens de Amsterdammer ‘heel goed doen’.

Poule

Drie jaar geeft Michel zich, dan moet Odeon hebben laten zien of het levensvatbaar is of niet. Om de onderneming aan de praat te krijgen wordt een poule van projecten opgezet waaraan afhankelijk van de fase waarin de nieuwe ontwikkeling verkeert, gewerkt kan worden. Dit jaar gaat Michel met een klein groepje van zo’n vijf projectmanagers­ en begeleiders in heel Nederland op zoek naar oude wijken. Hiervoor worden inmiddels al verkennende gesprekken gevoerd met verschillende wethouders en andere betrokken partijen.

Als alles volgens plan verloopt, gaat Odeon zo’n 300 tot 400 woningen per jaar ontwikkelen. Daarnaast worden ook bedrijfsruimtes, uitgaansgelegenheden of winkels gebouwd. Bij elkaar opgeteld moeten de activiteiten tussen de 35 en 50 miljoen euro omzet opleveren. Het personeelsbestand wil Michel bij die cijfers uitbreiden naar zo’n dertig mensen. De groep bestaat dan naast projectmanagers ook uit een aantal bouwkundigen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels