nieuws

Zelf zorgen voor een slimme aanpak

bouwbreed Premium

gouda ­ Juist de schaalvergroting van dit prestatiecontract biedt mogelijkheden mensen en materieel optimaal in te zetten. “Een slimme aanpak leidt tot minder afsluitingen van tunnelbuizen en daarmee kunnen we aan de goed kant van de bonus­malusregeling blijven. Alleen de contractduur is toch wat kort”, zegt ir. G.H. Meijer, algemeen directeur van GTI Infra. Het […]

gouda ­ Juist de schaalvergroting van dit prestatiecontract biedt mogelijkheden mensen en materieel optimaal in te zetten. “Een slimme aanpak leidt tot minder afsluitingen van tunnelbuizen en daarmee kunnen we aan de goed kant van de bonus­malusregeling blijven. Alleen de contractduur is toch wat kort”, zegt ir. G.H. Meijer, algemeen directeur van GTI Infra.

Het landelijk opererende GTI Infra deed de economisch meest voordelige aanbieding en kreeg het werk gegund. Op 1 november dit jaar gaat het bedrijf aan de slag met het tunnelonderhoud. Alhoewel prestatiecontracten voor de infrawereld vrij uniek zijn, is het in de industrie al veel meer gedaan. Meijer: “Ook voor ons geldt dat prestatiegericht onderhoud een andere aanpak vraagt dan het gebruikelijke �uurtje­ factuurtje� van de traditionele aanpak. Wij moeten niet alleen technisch aannemer zijn, maar nu ook de totale logistiek bekijken. Beoordelen welke ploegen in dezelfde afzetting aan het werk kunnen zijn. We moeten al het werk aan de zes te onderhouden tunnels bezien. Wij zijn gebonden aan een soort bonus­malusregeling voor de beschikbaarheid van tunnelbuizen voor de weggebruikers. Het loont de moeite daar goed naar te kijken.”

Meijer vindt de contractduur van drie jaar wat kort. Er moeten wel investeringen worden gedaan. “Het leeghalen van pompkelders is door aanleg van een extra leiding soms te realiseren met afsluiten van slechts één tunnelbuis. Ook de aanleg van voorzieningen waardoor we minder last hebben van zwerfvuil, loont eigenlijk pas als je het over een langere periode beziet.”

Meijer houdt in dit verband een pleidooi voor het aanbieden van nieuwbouw met daaraan gekoppeld een onderhoudsperiode van 25 jaar. Hij denkt daarbij aan DBM­contracten (design, build, maintain). Dat dwingt tot een andere kijk op het ontwerp. Het los zien van ontwerp en onderhoud leidt volgens hem niet tot de beste oplossingen en keuzen. Veelal zal realisatie stoelen op een aanbesteding met een beoordeling op laagste prijs. Dat levert onderhoudstechnisch gezien vast niet de beste oplossing. Combinatie van nieuwbouw (of renovatie) met onderhoud voor lange perioden levert eerder optimale keuzen die mogelijkerwijs geld besparen.

Reageer op dit artikel