nieuws

Prestatienorm voor nieuw arbitrageloket

bouwbreed Premium

rotterdam ­ Het Garantie Instituut Woningbouw (GIW) wil tot een prestatienorm komen voor het nieuwe arbitrageloket. Dat zegt N. Dijkhuizen, directeur van de garantieverlener die vrijwel elke nieuwbouwwoning van een certificaat voorziet.

De bestuurder, die ook directeur wordt van de stichting waarin het loket wordt georganiseerd, wil afspraken maken over de hoeveelheid werk die door het nieuwe loket wordt verzet en de doorlooptijd van arbitragezaken. “Het wordt dan toetsbaar wat we doen. Kopers en aannemers betalen ervoor, dus we zullen onze prestaties ook inzichtelijk moeten maken”, motiveert Dijkhuizen zijn plannen.

Het arbitrageloket, dat naar verwachting in het voorjaar van 2004 officieel de lucht in gaat, moet alle problemen die betrekking hebben op de koop­ en aannemingsovereenkomst van een woning met GIW­certificaat, sneller oplossen. Van alle nieuwbouwwoningen heeft 85 procent zo�n kwaliteitskenmerk.

Het loket moet de arbitrageprocedures voor consumenten en producenten op de koopwoningmarkt vereenvoudigen. Onder de oude regelingen zijn er twee instanties waar koper en aannemer bij een meningsverschil over de oplevering naar toe moeten. Voor problemen die onder het garantiecertificaat van het GIW vallen, wordt de arbitrage ook bij deze organisatie afgehandeld. Alle andere problemen worden door de Raad van Arbitrage voor de bouw beslecht. Het loket maakt hier een einde aan en bundelt alle opleveringsgeschillen in één instituut.

Vooruitlopend op het loket introduceert het GIW een aangepast modelcontract voor koper en aannemer. Nieuwe wetgeving die per 1 september van kracht wordt en de positie van de koper versterkt, maakt aanpassing van de huidige versie noodzakelijk.

Reageer op dit artikel