nieuws

Kobelco kiest toch nieuwe importeur

bouwbreed Premium

tiel ­ Hans van Driel BV in Tiel wordt naast importeur van de producten van Fiat Kobelco ook de Nederlandse importeur van Kobelco. Per 1 januari 2004 is de overeenkomst met Van der Spek Vianen BV beëindigd. De (Japanse) leiding van Kobelco in Europa zegt maandenlang met de beslissing te hebben geworsteld.

“Het is uiteindelijk een Italiaanse beslissing”, zegt Remco Klein Ovink, kleinzoon van oprichter Hans van Driel van het Tielse bedrijf. “Ik kan mij goed voorstellen, dat het in Vianen hard aankomt. Maar het is een beslissing die lang geleden al op hoger niveau is genomen. We hebben keihard geknokt om ook het importeurschap van Kobelco in huis te halen.”

In diverse landen van Europa zijn de joint venture Fiat Kobelco en Kobelco met dezelfde importeur in zee gegaan. In sommige landen is bewust voor verschillende importeurs gekozen. Begin dit jaar nog benadrukte de toenmalige directeur van Kobelco Europe T. Kimura, dat de samenwerking met Van der Spek Vianen dusdanig goed verliep, dat van een wijziging in de strategie geen sprake zou kunnen zijn. Inmiddels is Kimura met vervroegd pensioen gestuurd en opgevolgd door zijn tweede man K. Kakinaga.

Kobelco en Fiat Kobelco zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Kobelco is eigendom van Kobe Steel in Japan, een van de grootste concerns ter wereld. Fiat Kobelco is voor 75 procent eigendom van het fusiebedrijf CNH, dat staat voor CaseNewHolland. Fiat Kobelco timmert flink aan de weg.

De winst van 622 miljoen euro in 2002 zal zich dit jaar volgens Ferrulli op hetzelfde niveau bewegen. Hans van Driel CM, de speciaal voor het vermarkten in Nederland van Fiat Kobelco opgerichte werkmaatschappij, zal daar een steentje aan bijdragen. “Binnen het bedrijf Hans van Driel zien we Fiat Kobelco en Kobelco als twee verschillende merken, die elkaar aanvullen en voor een klein deel overlappen”, zegt Klein Ovink.

“Maar het is duidelijk, dat het verhandelen van de standaardmachines wordt afgebouwd. We zullen ons voortaan vooral met speciale, aangepaste modellen van Atlas bezighouden”. Hans van Driel was vanaf 1952 in Nederland synoniem voor Atlas. Maar Atlas is inmiddels onderdeel van Terex. Uit de fabriek in Weythausen rollen machines die naar Van Driel en HDW worden verscheept.

Aan die situatie komt op termijn een eind. “Als leverancier van mobiele machines ben je als bedrijf kwetsbaar”, zegt Klein Ovink. “In juli 2001 al hebben daarom besloten tot diversificatie. Sindsdien zijn de banden met CNH aangehaald en hebben we de graafmachines van O&K (ook CNH, red.) in huis gehaald.”

Reageer op dit artikel