nieuws

Hofpleinlijn laat bouwers zweten

bouwbreed Premium

Over de plek waar vrijdagavond nog een 12 meter diep en 120 meter lang gat gaapte, moeten komende vrijdag alweer treinen voorbij denderen. “Het is feitelijk gewoon broodjes leggen,” zegt projectleider Peter Franken schouderophalend over het meest spectaculaire onderdeel van het werk, het inhijsen van 36 geprefabriceerde betonnen liggers. Toch moest vrijdagavond in allerijl nog […]

Over de plek waar vrijdagavond nog een 12 meter diep en 120 meter lang gat gaapte, moeten komende vrijdag alweer treinen voorbij denderen.

“Het is feitelijk gewoon broodjes leggen,” zegt projectleider Peter Franken schouderophalend over het meest spectaculaire onderdeel van het werk, het inhijsen van 36 geprefabriceerde betonnen liggers. Toch moest vrijdagavond in allerijl nog een groter hijsblok worden aangevoerd, om de klus te kunnen klaren. Een lange rij vrachtwagens met elk een 13 meter lange ligger van 12.000 ton op de oplegger wachtte geduldig tot de speciale kraan klaar was om hen van hun last te bevrijden. Om drie uur �s nachts lagen uiteindelijk toch alle balken op hun plek.

De operatie aan de Teugeweg begon op 30 augustus met het buiten dienst stellen van de Hofpleinlijn. Op het kruisingsvlak met de HSL­Zuid ­ dat bijzonder lang is doordat de twee elkaar schuin kruisen ­ werd het spoor weggezaagd, het ballastbed (1600 ton) afgegraven en de bovenleidingen en een portaal verwijderd. Het bouwen van diepwanden kon vervolgens beginnen. Die bouwmethode was noodzakelijk, omdat het kruisingsvlak exact in de aanvliegroute van Rotterdam Airport ligt.

Graafmachines

Gezien de hoogtebeperkingen die daar gelden was heien van damwanden onmogelijk. Speciale lage graafmachines groeven daarom 30 meter diepe sleuven tot op de waterafsluitende laag van Kedichem. In de nachtelijke uren, waarin op Rotterdam Airport niet wordt gevlogen, werden deze voorzien van wapeningsnetten en volgestort met beton. Na het uitharden van de wanden ging de volgende fase in.

In moordend tempo werd eerst de bovenzijde van de diepwanden met pneumatische hamers verwijderd en werden er geprefabriceerde gordingen op geplaatst. Vervolgens begonnen de bouwers met het uitgraven van de tunnelbak en plaatsen van tijdelijke stempels tussen de versgevormde diepwanden. Binnen 24 uur groeven drie graafmachines ruim 8000 kuub modder weg tussen de stempels.

De 36 liggers die vrijdagavond zijn ingehesen vormen het dak van de HSL­tunnel en de vloer van de Hofpleinlijn. Onder begeleiding van werknemers van onderaannemer Spanbeton ­ opvallend door hun Amerikaanse bouwhelmen in de vorm van cowboyhoeden ­ worden ze keurig op een halve meter afstand van elkaar geplaatst. Samen moeten ze een dak vormen van 80 meter lengte. Om het dak dicht te maken zijn tussen de liggers bekistingen en wapeningsnetten geplaatst, waarop inmiddels een druklaag is gestort.

“We maken gebruik van betonklasse B95,” verklaart Franken. “Je houdt er uiteindelijk een dek aan over dat zwaar overgedimensioneerd is, maar daar gaat het niet om: we hebben voor hogesterktebeton gekozen omdat snelle uitharding noodzakelijk is.” De laatste constructieve stort vond gistermiddag plaats, wat nog sneller is dan voorzien. Op vrijdag moet rond een uur of een de eerste trein weer over het traject rijden, om de roest van de rails weg te rijden.

Als vanmorgen de druklaag, de dwarsvoorspanning, de kabelgoten en alle aansluitingen van de natte knopen gereed zijn, hebben de bouwers twee dagen de tijd om alle spoorstaven, het ballastbed, het verwijderde spoorportaal en de bovenleidingen terug te brengen. Voor elke tegenvaller heeft de projectorganisatie een draaiboek in de kast liggen. Maar uitgangspunt is, dat echte problemen uit blijven.

“Het komt allemaal aan op een goede logistieke planning. Daaraan hebben we eindeloos gewerkt,” meldt Franken. “Iedere partij op de bouwplaats is ervan doordrongen dat je op dit project niet zomaar even weg kunt lopen om een boterham te gaan eten. Vertraging is gewoon geen optie.”

Reageer op dit artikel