nieuws

Grote projecten blijven buiten schot

bouwbreed Premium

Andere infraprojecten zijn wel naar achteren geschoven om de risicoreservering van 985 miljoen euro te financieren. Voor mogelijk nieuwe tegenvallers, die kunnen oplopen tot 1,4 miljard eur, is geen geld. HSL en Betuwelijn drukken met respectievelijk 15 en 8 procent onevenredig op het budget van het Infrastructuurfonds. De HSL kost een slordige 5,8 miljard, de […]

Andere infraprojecten zijn wel naar achteren geschoven om de risicoreservering van 985 miljoen euro te financieren. Voor mogelijk nieuwe tegenvallers, die kunnen oplopen tot 1,4 miljard eur, is geen geld.

HSL en Betuwelijn drukken met respectievelijk 15 en 8 procent onevenredig op het budget van het Infrastructuurfonds. De HSL kost een slordige 5,8 miljard, de Betuwelijn heeft ruim een miljard minder te besteden.

Minister Peijs heeft zich net als haar voorganger De Boer laten rondvliegen over de tracés van deze omvangrijke projecten. “De Betuwelijn is echt bijna klaar. Met het geld is niet alleen een paar rails neergelegd, ook zijn kunstwerken gebouwd en is de naastgelegen A15 aangepakt.”

De opgeknapte snelweg gaat december 2006 open. De Havenspoorlijn, het eerste deel van de route, is komend jaar gebruiksklaar, maar beschikt dan nog niet over elektrificatie en een definitief beveiligingssysteem.

Volgens Peijs is de Rotterdamse haven nog steeds opgetogen over de nieuwe goederenlijn. Het is echter de vraag in hoeverre de capaciteit ook nuttig is, nu �herijking van het zeebeleid� plaatsvindt en de aanleg van de Tweede Maasvlakte onder druk staat. De minister ontwijkt vragen daarover en zegt dat ze daar in een later stadium op terugkomt.

Opvallend is dat in een hoekje van de begroting de beslissing om de HSL­oost te schrappen wordt gerechtvaardigd. Recent onderzoek van het ministerie heeft uitgewezen dat een snelle personenlijn tussen Utrecht en de Duitse grens absoluut geen bestaansrecht heeft. “De capaciteit van de bestaande lijn is door benuttingmaatregelen ook in de verre toekomst toereikend.”

Internationaal

Voor het internationale vervoer is de komende twintig jaar één trein per uur voldoende om de groei van het aantal internationale reizigers op te vangen. Enig minpuntje is dat de benuttingmaatregelen zijn wegbezuinigd waardoor treinen voorlopig niet harder zullen rijden dan 130 kilometer en 200 kilometer per uur.

De geplande snelle verbinding naar het Noorden staat echter nog steeds in de begroting. Paars II besloot op de valreep nog 2,7 miljard euro te reserveren voor de Zuiderzeelijn. Peijs bezuinigt 200 miljoen op het budget, maar laat de post verder ongemoeid. Nog dit jaar zal het kabinet beslissen wat te doen met de samenwerkingsovereenkomst met het Noorden.

Het gereserveerde budget is voldoende om het bestaande spoor op te waarderen. Het ontbrekende geld voor een magneet­ of HSL­variant zou van het bedrijfsleven moeten komen. De prijsvraag die minister Netelenbos daarvoor ooit uitschreef is nooit met een winnaar bekroond.

Reageer op dit artikel