nieuws

Duizenden kilometers asfalt toe aan vervanging

bouwbreed Premium

den haag ­ Zon 1300 kilometer asfalt is komende jaren aan vervanging toe. Het onderhoud van zoab­wegen valt behoorlijk tegen en het aantal noodreparaties aan wegen nam het afgelopen jaar in rap tempo toe. De ommezwaai naar prioriteit voor onderhoud komt dan ook niet als een verrassing.

Voor onderhoud van de rijkswegen is tot 2007 een bedrag van 441 miljoen euro extra beschikbaar, de drie jaar erna nog eens 159 miljoen. �Houden voor bouwen� is dan ook het motto voor de nieuwe begroting van Verkeer en Waterstaat.

“Het is een kwestie van goed rentmeesterschap. Je zet toch ook geen nieuw dak op een huis als de fundering rot is. Het is raar om veel geld te investeren in nieuwe projecten en er vervolgens niet meer naar om te kijken”, licht Peijs haar keus toe.

Niet dat met de impuls van 600 miljoen euro de achterstand is ingelopen. Met het geld wordt 1300 kilometer extra asfalt vervangen, maar dat betekent dat de achterstand op 1 januari 2008 1600 kilometer bedraagt in plaats van 2900 kilometer. In plaats van de helft van het asfalt is dan nog altijd ruim een kwart van het wegennet aan vervanging toe.

Rijkswaterstaat is namelijk verantwoordelijk voor 5800 kilometer hoofdbanen en 1700 kilometer op­ en afritten. Daarnaast vergt het onderhoud van 2424 viaducten, 466 bruggen, veertien tunnels, zeven aquaducten en vijf ecoducten aandacht.

Evenals bij de waterwegen was bij rijkswegen in 1998 al duidelijk dat er structureel te weinig geld was voor onderhoud. “Het is een sluipend proces dat de betrouwbaarheid van het wegennet steeds meer aantast. Tekorten op beheer en onderhoud kunnen enige jaren voortduren zonder dat er op het eerste gezicht iets mis gaat. Noodzakelijk onderhoud wordt keer op keer uitgesteld, waardoor steeds meer noodreparaties plaatsvinden”, schetst de begroting de staat van de rijkswegen.

Het toenemend aantal noodreparaties is het enige duidelijke signaal van het onderliggende structurele probleem. In de begroting staan vijftien voorbeelden van incidenten die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.

Zo vallen regelmatig gaten in het betonnen wegdek van de A57 ter hoogte van het Haringvliet met als gevolg dat de weg zeker drie keer per jaar dicht is voor noodreparaties, ook in de rechterrijbaan van de A4/A29 bij de Haringvlietbrug zijn al tien keer gaten gevallen. De klep van de Brienenoordbrug wilde vorig jaar met geen mogelijkheid dicht en het kunstwerk op de A76 ter hoogte van Nuth staat op instorten. De wapening ligt bloot en stukken beton raken los. Op de A2 bij het spoorviaduct Meerssen worden zelfs wekelijks noodreparaties uitgevoerd en op de A2 bij Eindhoven en de A28 bij Ommen kregen automobilisten te maken met rondvliegende stenen.

Daarmee wordt het gevoel van urgentie voor de extra financiële impuls op beeldende wijze weergegeven. Met het geld loopt de achterstand in 2008 terug naar twee jaar en is nog altijd geen sprake van een ideale situatie. Als de achterstand boven de twee jaar komt, “wordt de slijtage van het wegdek zo groot dat steenslag, spoorvorming en verminderde afwatering een serieus probleem vormen voor de veiligheid van de weggebruiker”.

Sluipend proces ondermijnt

betrouwbaarheid

Reageer op dit artikel