nieuws

Betonverdichter ontziet betonverdichters

bouwbreed Premium

Het handmatig verdichten van beton met trilnaalden kan een zware  bezigheid zijn, vooral bij dikke lagen versgestort beton. Een op afstand bediend karretje met elektrische aangedreven en bediende haspels en trilorganen is dan een ware opluchting.

AANHEF_SUB:octrooi

nummer: 1021895

houder: Van Hattum & Blankevoort, Woerden

uitvinders: J. Schutten, A. de Goede

“Het voorstel is, beton te verdichten met een verrijdbare machine voorzien van in hoogte instelbare trilorganen”, luidt het verrassende begin van octrooiaanvrage 1021895. Het gaat dus louter om een voorstel, en wel voor een apparaat met als verdere aanprijzing: “De machine is gunstig om onder andere de volgende redenen: ergonomie, eenvoudige constructie, ongevoelig voor storing, speciaal voor tunnelbouw in de open put.”  Die speciale toepassing, tunnelbouw in de open put, was nou net de reden voor de ontwikkeling van het apparaat en Van Hattum & Blankevoort heeft het apparaat gebruikt bij de bouw van tunnelelementen voor de HSL.

Gewoonlijk zijn betonverdichters mannen die met laarzen in het versgestorte beton staan en op diverse plaatsen een soort slang in de grijze brei laten verdwijnen. Bij een wanddiepte van 9 meter wordt dat toch een tamelijk zwaar en arbo-onvriendelijk werkje.  De �voorgestelde� gemechaniseerde betonverdichter heeft een rechthoekig gestel met op elk hoekpunt een smal loopwiel. Op het gestel zijn vier individueel aangedreven haspels gemonteerd, elk met een snoer eromheen gewikkeld. Het vrije uiteinde van elk snoer is gekoppeld aan een zogeheten trilnaald, in de wandeling �vibrator� genoemd. Elk van de snoeren loopt vanaf zijn haspel eerst horizontaal naar een katrol en daarna verticaal naar beneden door het gewicht van de trilnaald. De katrollen zijn niet in hoogte verstelbaar, maar wel individueel horizontaal verschuifbaar gemonteerd op een uithouderframe.

Met de smalle loopwielen rijdt het apparaat op de bekisting van het tunneldak stapsgewijs vlak langs de tunnelzijwandbekisting,  over een rail bestaande uit een eenvoudig U-vormig profiel. Als het karretje stilstaat worden de trilnaalden aan snoeren neergelaten in die bekisting, om het daarin gestorte beton te verdichten. Na het ophalen rijdt het apparaat weer een stukje verder.  Alles wordt heel relaxed bediend met een afstandsbediening.

Een van de uitvinders van de beschreven betonverdichter is A. de Goede, productontwikkelaar bij Van Hattum & Blankevoort. Hij en zijn medeuitvinder J. Schutten bedachten het apparaat ongeveer een jaar geleden. Inmiddels heeft VH&B het apparaat uitgebreid gebruikt in Barendrecht, bij de bouw van de tunnelelementen voor de HSL. Het bedrijf heeft voor die klus in eigen beheer vier exemplaren gebouwd, maar heeft geen plannen om de betonverdichter in serie te gaan vervaardigen of dat door een ander te laten doen. Toch is er voor de zekerheid octrooi aangevraagd. De Goede: “Onze partners bij die tunnelbouw hebben goed kunnen zien hoe handig die dingen zijn in de praktijk, en we willen natuurlijk niet dat iemand daar zomaar mee aan de haal gaat. Maar als onze collega�s ze willen huren of zelfs bij ons kopen, dan kan dat zonder enig probleem.”

Reageer op dit artikel