nieuws

Waterkerende schuif in Sophiaspoortunnel

bouwbreed Premium

oud­alblas ­ Bouwcombinatie Tubecon I gaat morgen de eerste waterkerende schuif in de Sophiaspoortunnel plaatsen. Deze tun nel kruist op een diepte van 20 meter twee belangrijke dijken aan weerszijden van de rivieren de Rietbaan en de Noord. Mocht er rivierwater op één of andere manier in de tunnel terechtkomen, door bijvoorbeeld een ongeval, dan zullen in totaal vier ingebouwde waterkerende schuiven de beide tunnelbuizen aan weerszijden van de rivier afsluiten. De achtergelegen polders blijven dan droog.

De schuiven zijn gemaakt van staal. Ze meten 7,6 bij 6,8 meter en wegen 30 ton. De schuiven zijn gemaakt door Hollandia in Krimpen aan den IJssel. De eerste schuif zal over de weg naar de ontvangstschacht in Hendrik­Ido­Ambacht worden gereden. Daar zal een 300­tons hydraulische kraan de schuif hoog in de sponningen hangen.

Als de volledige hydraulische bediening is aangelegd, kan de schuif naar de definitieve buiten gebruik positie worden gebracht. De Sophiaspoortunnel zal eind 2006 in gebruik zijn.

Reageer op dit artikel