nieuws

Voorspanning redding voor HSL­viaduct

bouwbreed

breda ­ De schade aan het HSL­viaduct in aanbouw bij het knooppunt Princeville in Breda als gevolg van de brand donderdagavond lijkt mee te vallen. Direct na het blussen van de brand is het viaduct gezekerd door de strengen die onderdeel uitmaken van voorspanningsconstructie onder spanning te brengen.

Donderdagavond rond 18.00 uur rukte de brandweer uit om de brand te blussen die was uitgebroken in de bekisting van het viaduct.

“Het ziet er slechter uit dan het is”, zegt A. Pruijssers, manager van het projectbureau HSL Brabant, op een paar meter van het enigszins geblakerde viaduct. Toch is goed te zien dat het beton beschadigingen heeft opgelopen. Aluminium liggers van de ondersteuningsconstructie zijn door de enorme hitte gesmolten.

Dat de schade toch lijkt mee te vallen, is grotendeels te danken aan het feit dat het nieuwe deel al bijna klaar was. Pruijssers: “We maken gebruik van het feit dat het beton hard genoeg is in combinatie met de aanwezigheid van strengen van de voorspanningsconstructie. Want als die er niet in had gezeten, hadden we het viaduct niet kunnen zekeren.”

De algehele constructie van het viaduct is nog intact. De berekeningen van de gezamenlijke ingenieursbureaus van het HSL­projectbureau en de gemeente Breda gedurende de hele vrijdag wezen dat uit. De A16 kon daarom vanaf vrijdagmiddag gefaseerd weer open. Volgens projectleider communicatie D. Janmaat opende het Korps Landelijke Politiediensten eerst de oostbaan, waarop het verkeer van zuid naar noord wordt geleid, en vervolgens de westbaan voor verkeer in tegenovergestelde richting.

Volgens Pruijssers heeft het beton vanwege de goede kwaliteit (B45) wel te lijden gehad van de brand. “Hoe beter de kwaliteit hoe moeilijker water door de dekking dringt of juist ontsnapt. Bij brand drukt waterdamp in het beton stukken van de betonhuid af.”

Twee delen

Reageer op dit artikel