nieuws

Veiligheid voor baanwerkers ruim onvoldoende

bouwbreed Premium

den haag ­ De veiligheid van baanwerkers is onvoldoende. Dat stellen de Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Zij hebben dezer dagen op veertig plaatsen langs het spoor controles uitgevoerd. In ruim de helft van de gevallen schoot de beveiliging tekort. In veertien gevallen bleek de situatie zo gevaarlijk, dat het werk werd stilgelegd.

Prorail zou de veiligheid te veel overlaten aan de aannemers. Iets wat woordvoerder R. Kool van de railinfrabeheerder weerspreekt. “Wij voelen ons absoluut verantwoordelijk voor zowel de veiligheid van onze eigen mensen als die van de aannemers.”

De huidige veiligheidsregels zijn echter onvoldoende, menen de inspectiediensten. Zij overleggen met ProRail en de drie grootste spooraannemers over aanpassing van de interne veiligheidsregels. Op 1 januari 2004 wordt het nieuwe veiligheidskader ingevoerd, weet Kool.

In dit protocol wordt onder meer een verdere scheiding van de werkers van het treinverkeer geregeld. Om de treindienstregeling ondanks goede veiligheidsmaatregelen niet onnodig te verstoren, moeten werkzaamheden vaker worden geclusterd. Dan hoeft het treinverkeer maar één keer te worden stilgelegd. Verder komen er afscheidingen tussen het spoor waaraan wordt gewerkt en dat ernaast, waar nog wel treinen rijden. Baanwerkers lopen dan niet meer zo gauw het verkeerde spoor op.

Dodelijk

Reageer op dit artikel