nieuws

Engelse pps: én kwaliteit, én goedkoper

bouwbreed Premium

londen ­ Het DBFO wegenprogramma is een succesverhaal dat verteld moet worden. De belangrijkste boodschap is dat toepassing van private financiering bij de aanbesteding van wegen contracten heeft opgeleverd die waar voor hun geld opleveren. Dat betekent dat het publiek hoge kwaliteit krijgt tegen lagere kosten.

Het is geen reclamefolder van het AVBB of van een grote aannemer die zijn geluk wil beproeven in de wereld van concessies, maar van het snelwegenagentschap in Engeland, dé opdrachtgever voor wegenaanleg en ­onderhoud. De overheidsinstantie maakt gebruik van vergelijkende cijfers om te bekijken wat goedkoper en beter is, traditionele wegencontracten of Design, Build, Finance, Operate (DBFO).

“De eerste acht contracten wijzen uit dat privaat gefinancierde projecten gemiddeld 15 procent goedkoper zijn uitgevallen dan wanneer ze traditioneel waren aanbesteed. Deze besparingen tonen aan dat de efficiency­voordelen van de private sector en de toepassing van technieken waarmee de kosten van projecten gedurende de totale levensduur ervan bepaald worden, geen theorie is, maar de werkelijkheid”, aldus het agentschap dat in 1992 begon met deze methode.

Strafpunten

Reageer op dit artikel