nieuws

Enerpac verschuift uiterst secuur Millau­viaduct

bouwbreed Premium

den haag ­ Eindeloos heen en weer, zo schuiven de plunjers in de hydraulische lanceerinrichting waarmee het Amerikaanse Enerpac het Tarn­viaduct van een brugdek voorziet. Het wordt ’s werelds hoogste viaduct naar een ontwerp van de Britse architect Sir Norman Foster en uitgevoerd door hoofdaannemer Groupe Eiffage. De oplevering staat voor januari 2005 op de lijst.

De Spaanse vestiging van Enerpac ontwierp en bouwde het hydraulische systeem. Het brugdek wordt inmiddels gelanceerd.

Het stalen brugdek heeft een breedte van 27,35 meter en telt zes rijbanen plus twee vluchtstroken. De 2460 meter lange overspanning overbrugt een hoogte van 245 meter.

Het systeem drukt de voorgefabriceerde elementen van het dek vanaf beide zijden van de vallei over de zeven pijlers uit B60­beton. Zeven tijdelijke stalen pijlers ondersteunen het brugdek tijdens het schuiven.

Klimvijzelsysteem

Reageer op dit artikel