nieuws

Spooraansluiting Maasvlakte geopend

bouwbreed

rotterdam ­ Op de Maasvlakte in de Rotterdamse haven is een belangrijk stukje spoor opengegaan. Het traject van anderhalve kilometer sluit twee nieuwe gebruikers aan op de toekomstige Betuweroute: de nieuwe chemische fabriek van Lyondell/Bayer en de EuroMax containerterminal van P&O Nedlloyd en ECT. Deze terminal moet nog worden gebouwd.

De bedrijven hebben de verbinding samen met het Rijk, ProRail en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam betaald. Llyondell/ Bayer begint in het najaar met het vervoer van ongeveer 130.000 ton propyleenoxide per jaar. Bij een nog verder oplopend volume zet Railon Benelux daarvoor tot vijftien ketelwagons per dag in. P&O Nedlloyd wil ook containers over het spoor gaan vervoeren. Het is de bedoeling dat per dag tientallen volledige treinen gaan rijden.

De Havenspoorlijn wordt thans vernieuwd en moet in 2005 gereed zijn. Na spoorverdubbeling en elektrificatie heeft de route van de Maasvlakte naar rangeerterrein Kijfhoek bij Barendrecht een capaciteit van 150 treinen per etmaal.

Reageer op dit artikel