nieuws

Rangeren moet veel veiliger worden

bouwbreed Premium

den haag ­ Rangeerder is het gevaarlijkste beroep in Nederland. Gemiddeld valt elke twee jaar een dodelijk slachtoffer in een groep van duizend mensen die dit werk op de spooremplacementen doen. Onder dit kopje vallen ook de baanwerkers, zoals Cobouw eerder meldde.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft daarom vrijdag een serie aanbevelingen gedaan die het werk veiliger moeten maken. Zo wil de inspectie dat er een einde komt aan geduwd rangeren, omdat dit verantwoordelijk is voor veel doden en zwaargewonden. Hiervoor zou overigens wel infrastructuur moeten worden aangepast, omdat veel sporen doodlopen en duwend rangeren dan onvermijdelijk is.

Verder moet bijvoorbeeld de rangeersnelheid omlaag naar 10 kilometer per uur, waar die nu soms boven de 40 ligt. Ook moeten rangeerders het werk niet meer vanaf de grond met armsignalen begeleiden en moeten de looppaden verbeterd worden. Volgens de inspectie moet minister Peijs (Verkeer) de portemonnee trekken voor de maatregelen. Een woordvoerster laat weten dat de bewindsvrouw het rapport van de inspectie eerst gaat bestuderen. Bijna drie jaar geleden kwam de Raad voor de Transportveiligheid ook al met aanbevelingen om het rangeren veiliger te maken.

Reageer op dit artikel