nieuws

Veilig werken op hoogte met werkplatform

bouwbreed Premium

breda ­ Vooral bij onderhoud van hellende daken kampen dakdekkers met valbeveiligingsproblemen. Dakrandbeveiliging en kabels aanbrengen en steigers bouwen is kostbaar en tijdrovend en staat dikwijls in geen verhouding tot het daadwerkelijke werk op het dak. Van Haperen Dakbedekkingen BV in Breda vond de oplossing: een aangepaste verreiker met dito werkplatform.

‘We kwamen het probleem tegen bij onderhoudswerk aan een flatgebouw’, zegt directeur­eigenaar Ton van Haperen. ‘En dat was niet de eerste keer dat we daar tegenaan liepen. Ook in dit geval was het bouwen van een steiger onevenredig duur. Het werk aan het dak zou een uur of hooguit anderhalf uur per woning in beslag nemen. We zijn samen met de Arbeidsinspectie naar en goede oplossing gaan zoeken.’

Volgens Van Haperen wordt er dikwijls negatief tegen de Arbeidsinspectie aangekeken. ‘Die mensen worden als lastig ervaren. Maar ik ben blij met de manier waarop in dit geval is meegedacht en samengewerkt. We hadden dan ook van het begin af aan een gezamenlijk doel: we willen dat er absoluut veilig wordt gewerkt.’

Van Haperen kocht een verreiker uit de T­serie van Bobcat. De keuze van het merk was eigenlijk min of meer toevallig. Een van de twee Nederlandse importeurs van dit Amerikaanse merk heeft een vestiging vlak bij het bedrijf van Van Haperen. Bovendien was de lijn kort naar de fabriek in Frankrijk, waar Bobcat de machines voor de Europese markt bouwt. Aan de standaard machine moesten nogal wat aanpassingen worden gedaan.

Stabiliteit

‘We hebben heel nadrukkelijk naar de stabiliteit gekeken’, zegt Van Haperen. ‘Daarom ook hebben we gekozen voor een machine met en vaste telescoop en niet een zwenkende. En als de hydraulica zou wegvallen, schuift in dit geval niet de telescoop in, maar blijft deze op zijn plaats. Dat is belangrijk voor de veiligheid van de mensen op het dak. Want die zitten immers aan de machine vast. De machine is vanuit het werkplatform te bedienen, maar met dien verstande, dat de bediening vanuit de cabine dan geheel is uitgeschakeld. We kunnen het natuurlijk niet hebben, dat iemand vanuit de cabine aan de machine gaan rommelen als er mensen boven zijn.’

Ook het werkplatform is aangepast. Aan beide uiteinden van het ruim 5 meter lange platform zijn hekwerken van elk 1,5 meter geplaatst, zodat een veilig hek van ruim 8 meter tegen de dakgoot komt te staan. Aan de railing zijn cassettes met een stalen kabel gemonteerd. Deze werken als autogordels: men kan rustig weglopen, maar bij een onverwachte beweging blokkeert de automaat. Het platform is ingericht op drie personen. In totaal kan de machine 500 kilo tot een hoogte van maximaal 17 meter heffen.

‘We werken er nu een maand of acht mee’, zegt Van Haperen. ‘Het heeft tot nu toe alleen maar voordelen opgeleverd. In principe mag een dakdekker het platform tijdens het werk niet verlaten, maar door de maatregelen die wij hebben genomen, mag dat nu wel. Hij zit met harnas en staalkabel vast aan het platform, dat extra is gestabiliseerd. Vooral in het onderhoudswerk scheelt het enorm.’

‘Stel je voor, dat een man bij het herstel van stormschade telkens de steiger op en af moet om twee dakpannen te halen, die hij dan op z’n schouder moet meenemen. Nu loopt hij even heen en weer naar het werkplatform. Het werk is niet alleen veiliger, maar ook minder zwaar geworden. Ik heb het niet uitgerekend, maar het zou mij niet verbazen als ook het ziekteverzuim door deze methode zou dalen.’ ‘En wij zijn sneller met het werk, dat scheelt de klant ook geld. Het op­ en afbreken van steigers kost soms en dagdeel. Dan staat er bovendien langere tijd een steiger voor het huis. Niet alleen de veiligheid is gegarandeerd en zelfs verbeterd, ook de kwaliteit is toegenomen.’

Ruchtbaarheid

Pas nu, na een maand of acht, heeft Van Haperen ruchtbaarheid aan zijn werkmethode gegeven. Omdat, zegt hij, het inmiddels is vastgesteld dat de manier van werken een verbetering is. En omdat collega­bedrijven wat hem betreft hun voordeel met zijn idee kunnen doen. Bovendien zijn zijn mensen ­ Van Haperen heeft vijftien man buiten ­ erg enthousiast.

‘Ik heb werk zat hier in de omgeving en heb geen enkele intentie om in Noord­Holland of in Limburg te gaan werken. Zo’n idee is toch nooit te patenteren, dus kan ik beter vertellen hoe goed en veilig het is. Ik hoorde zelfs al dat een kraanverhuurder erin wil stappen om een dergelijke machine met zo’n werkplatform te verhuren. En dan zeg ik: Prima, want het vak wordt er alleen maar veiliger van’.

Reageer op dit artikel