nieuws

Rijkswaterstaat verwacht lange files bij groot onderhoud A10

bouwbreed Premium

amsterdam ­ Rijkswaterstaat laat deze zomer de A10 West in Amsterdam vanaf afrit S103 tot aan de Coentunnel in beide richtingen renoveren. Weggebruikers moeten rekening houden met lange files.

Vanaf vrijdag 13 juni tot en met 1 september 2003 wordt het laatste deel (3 kilometer) van de A10 West gerenoveerd. In 2001 werd het grootste deel aan de westkant van Amsterdam al opgeknapt. “Elke tien tot vijftien jaar moet groot onderhoud aan rijkswegen worden uitgevoerd om de veiligheid en een goede doorstroming van het verkeer te garanderen, zegt projectleider D. de Waal Malefijt van Rijkswaterstaat. Het versleten wegdek wordt vervangen door zoab. Op een klein stuk komt zelfs tweelaags zoab om geluidshinder te reduceren. Verder worden op­ en afritten verbeterd en wordt het beton van de viaducten gerepareerd. De riolering, bebording, verlichting en de vangrail worden eveneens vernieuwd. Bij de renovatie worden materialen gebruikt, die een langere levensduur hebben en onderhoudsvriendelijker zijn. De Waal Malefijt laat weten dat de huidige vangrail vervangen wordt door betonnen barriers deze gaan 50 jaar mee. De oude vangrail ging 25 jaar mee. De kosten van deze renovatie bedragen tien miljoen euro. Hoofdaannemer is aannemersbedrijf Gebroeders Van der Lee uit Hagestein. De komende drie maanden werken circa 150 werknemers 24 uur per dag aan de A10. Het bouwmateriaal komt via verschillende doorsteken op het traject op de plaats van bestemming. Voor de toevoer van materialen worden geen extra wegen aangelegd. De werknemers op de weg worden beschermd door middel van een stalen barrier. De aannemer werkt in de eerste week alleen ’s nachts. In het weekeinde van 20 juni wordt de weg zo ingericht dat de echte werkzaamheden kunnen beginnen.

Files

Vanaf 21 juni verwacht Rijkswaterstaat lange en vroeg beginnende files. “Als er net zoveel weggebruikers, 180.000 motorvoertuigen per 24 uur, gebruikmaken van de weg kunnen files al om twee uur in de middag ontstaan”, voorspelt De Waal Malefijt. Tijdens de renovatie in 2001 werden ook lange wachttijden verwacht, maar chaos en files bleven uit. “Het gevaar is dat mensen nu denken, het zal wel meevallen. Het gaat echter om een ander project.”, zo legt De Waal Malefijt uit. In 2001 waren bijna alle afritten tussen de S107 en S103 afgesloten. Bewoners maakten gebruik van alternatieve routes. Dit keer worden afritten niet afgesloten omdat het Westelijk Havengebied, waar duizenden bedrijven zijn gevestigd, bereikbaar moet blijven. Omdat Rijkswaterstaat minder problemen verwacht met de bereikbaarheid van de omgeving dan in 2001 worden geen extra boten, pendelbussen en treinen ingezet. Tijdens de werkzaamheden blijft in beide richtingen twee versmalde rijstroken voor het verkeer beschikbaar. Er geldt een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur. In een aantal weekeinden is de A10 tussen de Haarlemmerweg en de Coentunnel voor één of zelfs voor beide richtingen afgesloten. Het verkeer wordt dan omgeleid. Gedurende de uitvoeringswerkzaamheden is de oprit van de S101 in de richting Den Haag om veiligheidsredenen afgesloten. De afrit S101 en de op­ en afrit S102 zijn overdag open. ’s Nachts en in het weekeinde vinden incidenteel afsluitingen plaats. Om het Westelijk Havengebied en de Basisweg bereikbaar te houden zijn de op­ en afritten S101 en S102 echter nooit tegelijk dicht.

Reageer op dit artikel