nieuws

Oosterdokseiland vergt duizenden tonnen staal

bouwbreed Premium

amsterdam ­ Corus gaat de damwandprofielen leveren voor de bouwkuip voor het Oosterdokseiland in Amsterdam. Het gaat om 7000 ton staal.

Naast het Centraal Station in Amsterdam, waar tot voor kort het distributiecentrum van de PTT huisde, wordt een groot complex gebouwd met hotel, appartementen, winkels, bibliotheek en conservatorium. Ook het Chinese zakencentrum New Chinatown krijgt een plekje in het bouwwerk van 45.000 vierkante meter. Onder het bouwwerk komt een parkeergarage. De damwanden voor de bouwkuip zijn met 28,75 meter fors aan de maat. Met in totaal 7000 ton staal gaat het om een van de grotere toepassingen van dit materiaal in Nederland. Het grootste deelproject van de Noord­Zuidlijn vergt volgens B. Vonk van Corus niet meer dan 1500 ton damwand. Bij de ombouw van Barendrecht, waar HSL en Betuwelijn elkaar kruisen, is zo’n 4500 ton aan damwanden verwerkt. Op het Oosterdokseiland worden damwanden van het type LX 38 gebruikt. Met het in Europa gebruikelijke Larssen­slot en met een dikte van 22,5 millimeter. De planken zijn afkomstig van de zware profielwalserij van Corus in Scunthorpe aan de Engelse oostkust. Van daaruit gaan ze per schip naar de Nederlandse onderaannemer Kapoen, die twee planken van 600 millimeter breed door middel van ponsen samenvoegt tot een ‘paar’. Dat is efficiënter bij het intrillen. De sloten aan de uiteinden van de paren worden gevuld met bitumineuze slotvulling, die na intrillen voor een waterdichte verbinding zorgt. Een deel van de sloten wordt na ontgraving afgelast. Strukton­dochter Colijn brengt de damwanden aan.

Reageer op dit artikel