nieuws

Bouw fietsbrug bij Lent gemier op een postzegeltje

bouwbreed Premium

didam ­ Een kraan van aannemer Welling staat pontificaal in de voortuin van een aantal bewoners van de gemeente Lent. Het heeft alles te maken met de krappe ruimte voor de bouw van fietsbrug de Snelbinder, waar al dik een jaar aan wordt gewerkt.

De realisatie van de fietsbrug ­ over de Waal van Lent naar het centrum van Nijmegen ­ liep de afgelopen jaren forse vertraging op. Bij de onderhandse aanbesteding van de stalen brug zaten alle deelnemende staalbedrijven minstens 60 procent boven het geplande budget van 40 miljoen gulden. Bij de tweede aanbesteding werd een akkoord bereikt met de Nederlandse aannemer Welling Didam en het Belgische staalbedrijf Victor Buyck. Deze combinatie kon de brug bouwen binnen het beschikbare budget. Welling kreeg de opdracht voor de betonnen aanbruggen, de leuningen en de verlichting. Victor Buyck bouwt de stalen brug aan de bestaande spoorbrug. Eerst zou er alleen een brug komen vanaf de Hezelpoort in Nijmegen naar Lent. De gemeente Nijmegen besloot om het fietspad door te trekken naar het station in Nijmegen. “Omdat wij betrokken waren bij de eerste fase werd de tweede fase één op één aan ons gegund”, aldus adjunct­directeur Kuppens van Welling. Met de twee opdrachten is voor Welling Didam een bedrag van ruim 10 miljoen euro gemoeid. 

Oplevering

De Snelbinder is dit jaar klaar. De oplevering van het fietspad van de Hezelpoort naar het centrum van Nijmegen is vertraagd. “Toen de kosten voor het monteren van de staalbrug dit jaar hoger uitvielen dan gepland mochten we tien weken van de gemeente geen werkzaamheden uitvoeren”, zegt projectleider Wiltink van Welling Didam. Wiltink verwacht mogelijk problemen bij de afwerking van het wegdek. “Het aanbrengen van de rode epoxy slijtlaag is erg weersafhankelijk”. Wiltink sluit niet uit dat het wegdek pas begin volgend jaar wordt afgewerkt. De aannemer voorzag veel problemen door de krappe infrastructuur in Lent en Nijmegen. “We hebben met emoties van bewoners te maken. We mogen de appelboom van opa niet beschadigen”, aldus Kuppens. Op dit moment staan de kranen in de voortuinen van de mensen in Lent. “Het was echt passen en meten en op bepaalde plekken werken we met twee hijskranen om tuinen te sparen”, voegt Wiltink toe. Welling bouwt over het traject van bijna 3 kilometer portalen die bestaan uit steeds twee buispalen vol gestort met beton. Daar bovenop komt een betonnen dwarsdrager met 2 T­liggers van elk 13 meter lang en 2,5 meter breed.

Lastig

Vorige week zijn de eerste liggers geplaatst.  In totaal zijn er bijna 200 palen in de grond getrild. Het leeghalen van de palen ging niet vlekkeloos. “Zwaar materiaal kon soms niet met een zuigsysteem omhoog gezogen worden”, zo zegt Wiltink. Positief was dat de grond door de trilling niet verzakte. Naast de buispalen werd er gewerkt aan negen pijlers die in de uiterwaarden van de Waal staan. Welling stortte extra beton en bracht zware ankers aan. Onvoorziene zaken zorgden de laatste weken voor tal van aanpassingen. Een ander probleem was het water. Wiltink: “We beschikten over de waterstanden van de afgelopen tien jaar. Uitgerekend dit jaar was er sprake van grote afwijkingen”. Wiltink rekende erop dat de pijlers met behulp van pontons bereikbaar waren gedurende de maanden, oktober, november en december. De pontons stonden toen echter onder water. De komende maanden wordt de stalen hoofdoverspanning van de brug op een 250 meter lang platform in de Waal gemonteerd. De plek van deze montageplaats is drie keer aangepast. Hierdoor liepen de kosten van de staalbrug met ruim 3 miljoen euro op. In het tweede weekeinde van september wordt de fietsbrug met behulp drijvende blokken aan de spoorbrug bevestigd. Dat betekent een stremming voor de scheepvaart van 14 uur. Bovendien ligt het treinverkeer dan 52 uur plat. Volgens Kuppens en Wiltink wordt dit een groot spektakel. Bij de laatste werkzaamheden voor Welling verwachten de projectleider en adjunct­directeur geen problemen. “Het grootste werk is achter de rug en we zijn de grond uit.”

Reageer op dit artikel