nieuws

Proef met speciaal beton op stalen rijdek Calandbrug

bouwbreed Premium

utrecht ­ Op een deel van het stalen rijdek van de Calandbrug zal de bestaande gietasfaltlaag worden vervangen door een overlaging van speciaal ontwikkelde hogesterktebeton. Op het proefproject zal worden gekeken naar uitvoeringsaspecten en mogelijkheden tot schaalvergroting.

Het proefproject is een van de laatste stappen van het project ‘Problematiek Stalen Rijvloeren’. De vermoeiingsschade in de stalen rijvloer van de tweede Van Brienenoordbrug in 1998 is aanleiding geweest oplossingen te onderzoeken die de levensduur van de overlaging op vaste stalen bruggen kunnen vergroten. De Bouwdienst Rijkswaterstaat heeft zijn idee voor een overlaging van beton uitgewerkt. De hechting van de betonnen laag aan de stalen rijvloer wordt gerealiseerd door middel van een met grit ingestrooide laag epoxy.

De oplossing bestaat in hoofdzaak uit het verwijderen van de bestaande slijtlaag, het stralen van het stalen dek, het aanbrengen van randdetails en epoxyslurry, het instrooien met bauxietgrit, het leggen van wapening en het aanbrengen van hogesterktebeton. Nadat het beton is uitgehard wordt de toplaag gestraald tot de vereiste ruwheid.

De dienst hoopt met het proefproject het verwachte positieve effect van de overlaging met hogesterktebeton bevestigd te zien. De verbinding van de stalen rijvloer met de laag beton zorgt voor een goede samenwerking van beide materialen, waardoor de spanning door de verkeersbelasting optimaal wordt verlaagd. Bij een laagdikte van 5 centimeter zou een spanningsverlaging met een factor vier tot vijf in kritieke details van de rijvloer haalbaar moeten zijn. De vermoeiingsduur neemt toe met de derde macht van de spanningsverlaging. Dat wil zeggen dat de (rest)levensduur met een factor 64 wordt verlengd. Ook nadelen zoals spoorvorming zouden met de innovatie tot het verleden behoren.

Reageer op dit artikel